Bedankt voor de tip, ik ben me er zeker van bewust dat de plaatsing uit kan maken, zeker de luidsprekers die het bereik gaan weergeven dat je het beste hoort, vandaar dat je vroegah bij audio shows vaak midrange en tweeters in de A-stijlen zag, de deuren mooi aangepast voor het mid-laag.
Vooral de inbouw is mijns inziens de grootste factor, kwaliteit van de componenten is secundair, daarmee natuurlijk niet zeggende dat het onbelangrijk is..
Andersom werkt namelijk veel minder, de spullen kunnen nog zo goed zijn, een slechte plaatsing of inbouw doet dat direct teniet.
Dat gezegd hebbende, uit die periode (waarin ik ook nog eens met een wedstrijd heb meegedaan in Zwollywood) weet ik dat er voor echt fatsoenlijk geluid een hoop kennis en kunde nodig zijn (die DB hokken heb ik nooit wat aan gevonden)
Een echt goede installatie kan loepzuiver en als je eens gek wilt doen ook een behoorlijk hoog volume (geluidsdruk) kan halen.
Die intentie heb ik met de Volvo niet, de luidsprekers voorin zitten alleen al op een heel beroerde plek...
De subwoofer...ik ben al blij dat ik die enorme (letterlijk en figuurlijk) impulsaankoop nog kwijt kan in de kofferbak, laat staan dat er keuze overblijft voor welke plek.
Eén en ander hoop ik iets te compenseren met de DSP, die voor de mensen die nu denken; HUH??? een aantal zaken aan kan passen aan het geluid, te weten:
Crossover, je kunt kiezen welk frequentiebereik je aan welke luidspreker toekent en ook de zogenaamde steilheid van de flank waarmee dat bereik wordt begrensd.
Een equalizer (parametrisch over 15 verschillende frequenties)
Tijd correctie, zodat het geluid uit bijvoorbeeld linker en rechter luidspreker tegelijk je oor bereiken.
Fase correctie, met name bij de lagere frequenties belangrijk (als je thuis een stereo installatie hebt zonder subwoofer draai dan van één luidspreker de twee draden maar eens om...weg laagweergave)
En zo nog een aantal dingen, maar bovenstaande zijn de hoofd functies.
Heeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien stop ik in de deuren nog eens een paar mooie 6,5" woofers (voor de zogenaamde midlaag/kick bass weergave)
Ergens blijft het toch altijd kriebelen, hoe oud ik ook wordt, in elke zelf gekochte auto heb ik in min of meerdere mate een audio installatie gemonteerd, meestal nog met gebruik van de bestaand luidspreker locaties en afmetingen zodat er geen aanpassingen nodig waren.
Leuk te lezen dat jij het ook leuk vond met car audio bezig te zijn
@MTyn , en zo te lezen had je er ook goede spullen voor uitgekozen, er is zoveel keuze aan merken, soorten en maten, ook de subwoofer inderdaad, de grootte van kist en luidspreker, het type zoals bijvoorbeeld bassreflex, gesloten of bandpass...etc...
Allen hebben zo hun voors en tegens, en welke muziek je graag luistert speelt natuurlijk ook een rol, naast de grote rol van smaak op gebied van hoe het voor jou mag klinken natuurlijk!