• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Soft99 Fusso coat vlekt

Bassho

Detailing chief
3 jul 2017
103
85
Dag allen,

Inmiddels maken we nu al een tijdje gebruik van de Fusso Soft99 wax, maar moet zeggen dat deze wax ons alles behalve bevalt eigenlijk. De beading en standtijd is echt geweldig, maar het aanbrengen is voor ons echt een drama. Vandaag een auto mogen afleveren (Renault Talisman blauw) maar dan met de Fusso wax na zeker een halve dag zwoegen.

Het zit zo:
Na een klei- en polijstbeurt (3 staps afbouwend) wassen we de auto grondig en ontvetten we deze met prep. Daarna brengen we de Soft99 coat aan, laten we deze ca. 10-15 minuten intrekken en poetsen we deze weer uit. Als we de auto dan in de zon zetten, zie je hele diepe zwarte vlekken van het waxpatroon. Alsof je diepe zwarte vlekken in de lak hebt zitten.
Inmiddels is de wax door 3 mensen geprobeerd, allen ervaren hetzelfde probleem. Zowel dun als dik aanbrengen of met druk aanbrengen biedt geen verschil.

Product: https://www.carclean.com/nl/product/Soft99/Fusso_Coat_Dark_Wax_12_Months_200gram_103454?o=srSOFT99 - FUSSO COAT
Waxing pad: https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Disco_Nero_Foam_Applicator_102641 + eigen Soft99
Ontvetten: https://www.carclean.com/nl/product/Gyeon/Q2M_Prep_500ml_102604?o=srgyeon prep
Doeken: https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Peluche_Verde_45x45cm_102087?o=srmonello doek

We dachten eerst dat het hologrammen van het polijsten waren maar dit blijkt dus niet zo te zijn. Dat leek ons ook al sterk omdat hologrammen echt als een waas op de auto ligt. De zwarte vlekken zaten er goed zichtbaar op. Afnemen met Spray&Wipe/Prep werkt niet en vermindert de vlekken matig tot niet. Wat doen wij, alle 3, fout? Wellicht de witte variant op een donkerblauwe auto? Ik weet het niet..

Uiteindelijk wel een mooi resultaat geworden.
l5k1aJg.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Wax hologrammen komt 9 vd 10 keer te dik aanbrengen van een wax. Of de wax is niet goed gecured.

Je zegt dat je een kwartier gewacht heb, maar heb je de befaamde swipetest gedaan?

Gelukkig verdwijnen wax hologrammen wel na een paar wasbeurtjes.

Zwarte vlekken heb ik ook ervaren, ik gebruik de wax ook zelf niet meer. De enige reden dat ik hem niet weg gooi, is dat het wel grappig staat in de kast.

Maar de halve test brigade hier is er lyrisch over. Dus geef ik mijn eigen kunnen maar de schuld. :rolleyes:

Aan het gebruikte materiaal ligt het tenminste niet.
 
Wax hologrammen komt 9 vd 10 keer te dik aanbrengen van een wax. Of de wax is niet goed gecured.

Je zegt dat je een kwartier gewacht heb, maar heb je de befaamde swipetest gedaan?

Gelukkig verdwijnen wax hologrammen wel naar een paar wasbeurtjes.

Zwarte vlekken heb ik ook ervaren, ik gebruik de wax ook zelf niet meer. De enige reden dat ik hem niet weg gooi, is dat jet wel grappig staat in de kast.

Maar de halve test brigade hier is er lyrisch over. Dus denk altijd maar dat het aan mijn eigen kunnen ligt. :rolleyes:

Aan het gebruikte materiaal ligt het tenminste niet.
Ik denk dat ik het wat omslachtig uit heb gelegd. Met die wax hologrammen bedoelde ik die zwarte diepe vlekken. Waxhologrammen had ik de eerste keer en was inderdaad vrij snel weg na een keer goed wassen. Die zwarte vlekken echter niet.

Ik denk dat deze inderdaad ook mooi gaat staan in de kast. Van deze wax kun je heel wat voor- en achterlichten waxen :D
Welke wax gebruik je nu zelf? Mijn voorkeur gaat nu uit naar Collinite No 476S (2e keuze geweest). Ben heel benieuwd hoe men een feilloos resultaat kan krijgen met deze wax.

//
Topic aangepast.
Swipetest ook gedaan.
 
Enige waxen die ik persoonlijk nog gebruik zijn de 845 en 476. Wat eigenlijk de zelfde wax is alleen in vaste en vloeibare vorm. (Net hoe de pet staat)

De volgende keuze voor een klant word Cancoat. Gebruik op mijn eigen auto's ook alleen coatings.
 
Zelf ook fan van de Collinite 845. Destijds gebruikt op mijn SEAT. Inmiddels 5 maanden geleden aangebracht en het bouwt zich nu wel af. Keurig volgehouden, op zich. Is de Collinite 476 ook verdeelbaar etc?
 
Verdeelbaar? Vergelijkbaar bedoel je?

Anyway.. vind 476 de mooiste wax in de prijsklasse.

Brengt makkelijk aan, mooie eigenschappen en goede standtijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Fusso Coat nu 2x op een testpanel geprobeerd (overcured en nog steeds geen problemen) en op een witte auto. (Geen problemen, maar misschien zag ik ze ook gewoon niet)

Ik bracht het in cirkels aan en liet het veel te lang zitten omdat een swipetest niet goed werkt. Uiteindelijk kon ik het simpel uitwrijven zonder vlekken.
 
Hebben jullie het ook met een natte applicator aangebracht zoals hier wordt gezegd? Ik was van plan deze ook te testen, maar dit soort verhalen maken me wat huiverig.
 
@Jansen - Ik heb het met een droge Disco Rosso/Nero aangebracht, niet met de bijgeleverde schuurspons. :D

Ik bracht het aan zoals ik elke wax aanbreng. (Cirkels draaien, wax zo dun mogelijk) Bij de Fusso Coat merkte ik dat het zich wat minder mooi egaal laat verdelen, dus ik draaide gewoon wat extra cirkels zonder druk om het egaler te krijgen.
Onderstaand paneel liet tot zo'n 50 minuten een vette swipetest zien, dus nam ik het maar gewoon af. Dit ging easy en geen vlekken.

Hieronder de test op een donkerblauw paneel -->
20170824_135015.jpg

Fusso Coat maakte de lak duidelijk donkerder tijdens applicatie.
20170824_135549.jpg



Maar ook na het afnemen is dit nog duidelijk te zien. Afnemen ging makkelijk en zonder vlekken.
20170824_151417.jpg



Heb het recent op een spierwitte auto aangebracht en ik was al redelijk ''verwend'' door de makkelijke curetijd. Ik begon de witte Fiesta op het dak te smeren en met de klok mee de auto rond. Ik hield de tijd niet in de gaten, rookte na het waxen van de hele auto nog een peukie, ouwehoerde wat met een buurman, *waxte de ramen ook nog even, zette de bandjes in de Tire en ben daarna rustig aan begonnen met afnemen. Denk dat dit toch wel ruim een 15 minuten later was nadat ik klaar was met de auto, dus de eerste panelen zaten al flink wat langer in de wax.

Fusso liet zich makkelijk afnemen en zover ik op een witte auto kon zien, geen vlekken.

*Niet aan te raden, dit vlekte als een malle en kreeg ik niet weg met een doek! :p
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ook geen problemen mee, op zwart, grijs en bruin.

Moet daarbij wel zeggen dat ik de swipetest achterwege laat, omdat dit m.i. weinig zin heeft door de fluorine polymeren.
Eerste paneel gebruik ik een timer, die ik vervolgens gebruik voor de andere panelen. Over het algemeen heb ik een curetijd van ca. 5 minuten, max 10 min. (als het koud is).

Ervaringen qua standtijd goed.
 
Ik vond de Fusso waxen ook niet fijn verwerken en heb daarom beide waxen (dark&light) verkocht in een opwelling. Achteraf toch beetje spijt van. Beading is insane en dat de potten leuk staan in de kast naast de andere is zeker waar. Vorige week viel mijn oog op de Soft99 waterblock extra gloss waxen door een leuk topic op een ander forum. Beading en sheeting is nog beter dan Fusso alleen de standtijd is 3 tot 4 maanden. Prima, reden om weer lekker te smeren. Dus deze wax besteld en de dark geprobeerd op het standaard non metallic zwarte dak van mijn Focus. Verwerking is super; aanbrengen is gemakkelijker als de colli's, beetje als M16 en Surf city garage barrier reef. Afnemen is als de colli's; met een beetje gezond boeren verstand gemakkelijk welliswaar met een kortharig microfiber doek. En op het zwarte dak vond ik geen vlekken terug.

Beading en sheeting heb ik nog niet mogen ervaren. Al heb ik daar alle vertrouwen in na alle foto's, filmpjes en de ervaring met Fusso. En de lak voelt echt super super super glad. Gladder als vele andere waxen die ik heb staan. Tevens oogt mijn vitrinekast met waxen weer wat grappiger.

Wellicht een alternatief voor degene die geen vriendjes wordt met Fusso?
 
Afgelopen vrijdag de Hyundai Atos hier, weer in de Fusso (Light!) gezet.
Op de motorkap ontdekte ik een paar vlekjes, maar na meerdere keren met 2 doeken erover, was het wel weg.
Beading blijft bizar goed!:blush:
 
Wij hebben het aangebracht in draaiende bewegingen. Ik ga het eens testen door deze horizontaal/verticaal aan te brengen. Monello disk een rondje draaien in de pot en dan aanbrengen.
 
Hier light aangebracht zonder problemen.
Originele Applicator zowel droog als nat geprobeerd. Licht vochtig werk veel lekkerder.
Horizontale en verticale banen gemaakt.
Heel dun aangebracht.
20 min cure tijd
Uitpoetsen met Nero en korte kant verde ging bij mijn het beste.
Top spul!
 
Hebben jullie het ook met een natte applicator aangebracht zoals hier wordt gezegd? Ik was van plan deze ook te testen, maar dit soort verhalen maken me wat huiverig.
Ik kan niet zeggen dat ik er ooit al problemen mee gehad heb.
En ik ben ook niet iemand dat elke keer dezelfde werk methode heeft.
Enige wat ik wel weet is dat ik nog steeds te veel wax gebruik
 
Ik ga toch de Fusso verkopen en daarmee de 476S kopen. De standtijd van de 476 t.o.v. de Collinite 845 is niet hetzelfde lijkt mij? De 476 is langer?