• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

@Jacco89 pfoe, zou je even zelf moeten inschatten hoe diep de beschadigingen in je koplampen zijn. Dan kun je aan de hand daarvan bekijken welke grit je nodig hebt.
Aangezien de vellen maar 99 cent kosten zou ik gewoon een stapeltje aanschaffen, altijd handig.
 
Even opgemeten voor je.

Rupes X-Cut
20170405_160136.jpg


DAP kleine backingplate
20170405_160150.jpg


Dit is nog een kleine backingplate uit de eerste lichting DAP machines, te groot dus, of het schuurpapier te klein...:p
20170405_160203.jpg
 
@nicknameless Ja Rupes maakt mooi spul, maar dat bewaar ik voor na mijn studie als ik een grote mensen baan heb :cool:.
Ik zit wel te kijken om een tweede machine aan te schaffen maar dat wordt denk ik een DAP900 Plus, en dan hou ik de 500 ook gewoon, met kleine plate en pads.

@Tim @Dibbuz zouden jullie misschien een keertje willen kijken of de Rupes schuur schijven op de 74mm backinplate van Flexipads passen?
https://www.carclean.com/nl/product/Rupes/X_cut_sanding_disc_75mm_3000gritt_103172?o=pgMTAwNTQ4
https://www.carclean.com/nl/product/Flexipads/Flexipads_Dual_Action_Soft_Backing_plate_74mm_103433
 
Laatst bewerkt:
Zodat mensen die in de toekomst met dezelfde vraag zitten ook het antwoord hier kunnen vinden:

Volgens Carclean passen de Rupes 75mm schuur schijven op de 74mm backingplate van Flexipads.
 
Laatst bewerkt:
Jep, dat kan ik beamen. De combi die jij opnoemt is wat mij ook is geadviseerd door het Forum en Carclean.

Althans, je spreekt over 'polijst pads', maar linked de 'Xcut schuurschijf'. De Xcut-schijven (75mm) passen inderdaad op de Soft backingplate (75mm) van Flexipads.

Ik had helaas je vraag niet opgemerkt. :)
 
Vandaag eens een koplamp gedaan voor iemand waar de auto van was afgekeurd op dit punt.
Begonnen met schuren met 1000 daarna 1200, 2000 en 3000. Wel met de hand. Na het wetsanden met een witte pad op de schroefmachine (ik heb nog geen DAP) gepolijst. Opzich tevreden maar nog ruimte voor verbetering.

6c0ce0c514e8121a987e7a1ab096dad3.jpg
317ed6a0a865c67a4e29608b7e04548e.jpg
 
Voorlopig een mooi resultaat Henry, als je er geen coating op zet, dan wel de lamp goed in de wax (of in de sealant) houden, om snelle veroudering van de lamp te vertragen (de beschermende UV-coating heb je ook weggeschuurd).
 
  • Leuk
Reactions: Devide
Thnx voor de tip. Ik wil de ze in de toekomst nog in een coating zetten. Dit was eigenlijk even een snel klusje omdat de auto morgen een herkeuring heeft. Maakt het trouwens nog uit wat voor een wax?
 
Welke maakt niet zoveel uit, eerst even goed ontvetten en een aardige standtijd is prettig, verder niet zo belangrijk.
 
  • Leuk
Reactions: Devide
De koplampen van mijn vorige auto heb ik geschuurd met AC Delco en Rupes x-cut schijfjes 1500, 2000 en 3000. Nabehandeld met 303 Aerospace protectant.

Voor minimale kosten de koplampen weer mooi helder. Hiervoor gebruikt: afplaktape, 3 rupes schijven, beetje water, paar dotjes polijstmiddel, polijstpad, microvezeldoek, paar pufjes 303 aerospace protectant en wat vrije tijd.

Leuke bezigheid welke veel voldoening geeft.

Een gevorderde detailer vertelde me dat bovenstaande werkwijze met 303 protectant problemen op zou leveren met APK. Echter twee keer probleemloos door APK gekomen!
 
@Blade hiermee heb ik ook m'n nieuwe bumper gespoten, maar zie toch wel veel orangepeel. Dus na spuiten van de koplampen nogmaals wetsanden en polijsten lijkt mij.

Zorgen dat de bus lekker op temperatuur is (20/25 graden), en dan aantal dunnen laagjes gevold door 2 a 3 natte lagen en je hebt een spiegeltje!