• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glaze en wax laag strippen

Je wax “strippen” voor dat je gaat polijsten is een beetje het zelfde als eerst je auto met de hand te wassen om hem vervolgens door de wasstraat te rijden.

Heeft echt heel weinig meerwaarde.

Ik zou gewoon meteen die belachelijk dure polijstmiddel gebruiken wat jij aangaf.
 
@Zluytr die polis-hangel heeft idd wel duur spul te koop zeg... 15,- voor 50 ml ijzer verwijderaar.
45,- voor 200 ml...
Je zou zeggen dat ze voor dat geld ook wel n strakkere site met minder spelfouten konden laten maken.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Misschien dat de coatings geniaal zijn, maar voor nu krijg ik geen geweldige indruk van dit merk.

Geef mijn maar Gyeon die zich al bewezen heeft en nog goedkoper is ook ;)
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
Okee okee, ik begrijp dat ik misschien beter voor de Gyeon had kunnen gaan alhoewel ik toch wel benieuwd ben naar het Cosmic resultaat :cool:

Maar stel dat de lak van mijn splinternieuwe auto niet gepolijst wil worden :p, waarmee kan ik dan de wax verwijderen van de poetser. Zit ik dan met een silicone verwijderaar in de juiste richting? Een autospuiterij gebruikt het immers ook als behandeling vóór het spuiten.
 
Waarom zou je niet willen polijsten? De door de dealer veroorzaakte swirls en hologrammen wil je er wel uit hebben voor je een coating aanbrengt. Ook de zwarte kunststof trims wil je schoon hebben van alle vette troep welke ze er meestal op smeren...
...misschien is het verstandig even niet uit te gaan van de kundigheid van je dealer...95% weet dit namelijk te beschamen :)
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Ik begrijp echt volkomen wat jullie willen zeggen :innocent:
Mijn autistische trekje wil mij alleen wijsmaken dat ik de lak met de Cosmic Primer moet behandelen als deze alvast ontdaan is van de meeste wax en vettigheid. De Primer heeft waarschijnlijk bestanddelen welke een binding aangaan met de Cosmic Coating, en even met bijvoorbeeld een Prep over de lak heen gaan na het ‘Primer’ deel zie ik dus niet zo zitten. Vandaar alvast het voorreinigen van de lak alvorens met de Cosmic Primer de laatste restjes, het liefst gewoon geen restjes, wax te verwijderen :D
 
Dan doe je toch gewoon lekker die extra stap ;) Maakt jou dat nou uit, lekker met een cleaner of polijstmiddel eroverheen, prep wat je wilt zodat je op een uiterst schone lak alsnog met de cosmic primer aan de slag kan.

Kost je hoogstens extra tijd wat waarschijnlijk niet nodig is, maar als jij daar je autistische trekjes mee tevreden houdt is er toch niks aan de hand? ;)

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het resultaat!
 
Zat nog eens te koekeloeren naar Polish Angel. :D

Deze coating is net zo hard als Mohs (9H).
Een standtijd van 18-24 maanden, mits gewassen met een shampoo die €55,- per 500ml kost. (1:333)
Is ook op andere materialen te gebruiken, zoals ongelakt kunststof.
Mooie glasachtige glans én carnaubagloed, zelfs op matte lakken en wraps. (I-DE-AAL :p )

En dat alles voor een flinke prijs, zeg. Wauw. :D

Zoals @Zluytr ook al aangaf; Misschien is deze coating helemaal de bom.


Ook een geinig feitje;

ISO 15184:2012
Paints and varnishes -- Determination of film hardness by pencil test

ISO 15184:2012 specifies a method for determining the film hardness by pushing pencils of known hardness over the film.

The test can be performed on a single coating of a paint, varnish or related product, or on the upper layer of a multi-coat system.

This rapid test has not been found to be useful in comparing the pencil hardness of different coatings. It is more useful in providing relative ratings for a series of coated panels exhibiting significant differences in pencil hardness.

The method is applicable only to smooth surfaces.



De ''harde feiten'' die Polish Angel op hun website zet; ISO15184 (uit 1998) Deze methode is inmiddels 4x vervangen door de ISO uit 2012 die hierboven is beschreven.


Ik wil je niet aanvallen ofso, hoor. :D Lees en leef gewoon met je mee omdat ik het interessant vind. ;) Zo ook je trekje, haha. De Primer is mooi als finishing touch, maar zoals ik het lees in hun informatie, is het aangeraden om bij duidelijk swirls (en waarschijnlijk flinke holo's) alsnog eerst te polijsten met minimaal een finishing-combi en daarna de Primer te gebruiken.

In dat geval, zou je ook kunnen denken; Laat ik de auto gewoon eerst netjes maken met een medium-of-finishing-combi om zeker te zijn dat de auto strak is, daarna pas semi-permanent afsluiten met een coating. ;)
 
Laatst bewerkt:
Tsja, een mooi verhaal om het een beetje exclusief te maken toch :joy: en dat verhaal van de coating op het kunstof.... ik denk dat als ik Gyeon Trim op mijn motorkap aanbreng dat deze ook nog mooi glanst ?!
Maar als een nieuwe auto strak in de lak zit, dit weet ik natuurlijk nog niet, dan ga ik deze natuurlijk niet op die manier behandelen. Vandaar de kernvraag, verwijder ik wax met een silicone verwijderaar, thats all. Het is toch niet de bedoeling dat een auto iedere keer maar gepolijst word ivm de lak dikte toch? :worried:
 
Toevallig vandaag een halve dag gespendeerd bij de locale VW dealer, waar een aanhangers met auto’s aankwam. Echt spliksplinter baru.

En toen ik met een detailers oog naar die lakken keek, Zag ik dat je op de meeste nog flink aan de bak moet om tot een resultaat te komen waar ik tevreden mee zou zijn.

En waarom vraag je eigenlijk niet of ze de poetsert en wax achterwegen laten?

Ik hoef die autobeulen niet in de buurt van mijn auto.
 
Ik denk dat Trim niet eens goed hecht. :p Het is niet gemaakt om op blanke lak te hechten.

Stel nou hè... Dat jouw nieuwe auto word afgeleverd en hij glimt als een tiet... Dan weet je dat de auto minimaal bij een poetsbedrijf afleveringsklaar/showroomklaar is gemaakt. We weten dat nieuwe auto's alles behalve nieuw zijn als zij van transport komen, dus er moet eerst wat gebeuren voordat jij de auto krijgt.
In het beste geval is dat wassen, drogen, stickers verwijderen, beetje spul om de lak te reinigen van hars en dergelijke, vluchtig in de wax.
In het slechtste geval gaat er ook gewoon nog even een rotary over je lak.

Zelfs als jij aangeeft dat er NIKS met de auto mag gebeuren, word er alsnog van alles gedaan omdat de auto anders gestickerd, ingepakt en onder de teer/vliegroest en dergelijke wordt afgeleverd. ;) Dus zoals @Zluytr aangeeft; Aangeven dat er écht niks mee hoeft te gebeuren. Maar wees dan wel voorbereid op het nodige werk wat je zelf moet doen.

Dus... Voordat ik zelfs maar een waxje zou gaan smeren, zou ik de auto goed wassen, ontijzeren, een rondje polijsten met een fijn polijstmiddel, ontvetten en dan een LSP. Logisch wanneer je écht niks laat doen, maar net zo logisch als je het wél laat doen.


Een nieuwe auto heeft een gezonde lakdikte. Een nieuwe lak verreist zeker geen zware correctie en dus haal je met een fijn polijstmiddel waarschijnlijk een niet-meetbare waarde weg.
Ik meen mij te herinneren dat iemand op het forum een detail deed en daarbij gewetsand had, flink gecorrigeert met een rotary en daarna gefinished met een D/A. Toen was er bijna 8 micron weg. En dit is flink uitpakken, zeg maar. ;)

Mijn auto heeft gemiddeld 90 micron lak. Dat is na 20 jaar rondtuffen op de wereld en de nodige polijstbeurten de afgelopen paar jaar.
 
Ik heb mijn vorige Golf ook ongewassen/ ongepoetst af laten leveren.

Ze keken me wel raar aan, maar hebben ze zich daar netjes aan gehouden.

De beschermfolie zat er nog op :)
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Ja zo van..... Zó buurman, nieuwe auto? Maar wat is dat voor folie..... zeker tot het gaatje gegaan met afdingen hé :joy:

Ik ga er nog even over nadenken, maar hoe maagdelijker hoe mooier denk ik :confused:
 
Recent hebben mijn ouders ook een nieuwe auto gekocht. Ik ben toen meegegaan naar de dealer en laten blijken dat ik wel wat wist van detailen. De auto kon inderdaad zó vanuit transport geleverd worden, maar mijn ouders lieten alsnog een ''lakverzegeling'' aanbrengen. (Achteraf gelukkig niet voor betaald, zo bleek)

Inmiddels is hun auto een swirl-en-hologram-Walhalla. :p

Optie #1 - Laten afleveren met de nadruk op géén polijsten en wax.
Optie #2 - Laten afleveren zonder enige behandeling.
Optie #3 - Laten afleveren mét behandeling.

In alle gevallen zou ik de auto het nodige stappenplan geven. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
@Wesly
Bij de VW dealer waar ik vandaag was gaven ze de optie de auto gedetaild te laten afleveren met een glascoating.

En dan zou hij echt 2 dagen onder gebracht worden bij een detailer en dat was een meerprijs van 600 euro, wat ik persoonlijk behoorlijk redelijk vind.

Kan goed zijn dat als je er naar informeert, ze je zo iets kunnen aanbieden.
 
@Zluytr je kan een auto 2 dagen bij een detailer neerzetten, maar als ze er 3 uurtjes iets mee doen, en de andere uren niet. Dan is 600 veels te veel. Vergeet niet dat dealers zeer weinig verdienen op een nieuwe auto. en dat die 600 extra omzet is.

Heb je het stappen plan gevraagd? ben daar wel benieuwd naar. Er zal geen 3 stappen gepolijst worden met een Dap machine. Eerder snel rondje met de Rotary en dan ontvetten en coating smeren
 
Ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar een filmpje waarin ik de meerwaarde kan zien van 3-stappen polijsten op een lak met misschien wel helemaal geen defecten. :D