• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meer correctie dan gele monello pad

Giltix

Detailing chief
9 okt 2017
311
75
25
Limburg
Hallo mensen,

Ik wil graag een pad met iets meer correctie dan de gele monello pad, aangezien mijn VAG-lak behoorlijk hard is. Ik was zelf aan het denken aan de paarse monello woolpad.
Woolpads zullen waarschijnlijk wat onderhoud met zich meebrengen en ik begrijp niet helemaal wat het verschil is met microvezelpads.

Dus;
1- Wat is het verschil tussen wool en microvezel.
2- Hoe onderhoud ik een woolen pad?
3- Geeft de paarse wool monellopad daadwerkelijk meer correctie?

Ik gebruik de polijstpasta's van Monello, zou dat relevant zijn.
Daarnaast nog een vraag over foampads: welk borsteltje gebruiken jullie om de pads schoon te 'borstelen' icm Tornado Pad Cleaner? Ik was zelf aan het denken aan een Carclean.com eigenmerk klein zwart paardenhaarborsteltje. Is deze geschikt?

Alvast bedankt!
 
Ik gebruik graag een wol pad wanneer correctie moeizaam gaat, wol is absoluut krachtiger tov een foam.
Tussen het polijsten door kun je de wol pad eenvoudig "reinigen" door een spur (of ongebruikte tandenborstel)op de pad te zetten en de machine op een lage snelheid te laten roteren, hierdoor geen pad washer nodig of geklooi met een te natte foam pad.
Vind het zeer efficiënt door de hogere correctie potentie icm de mogelijkheid de pad rap droog te kunnen opfrissen.
Na afloop kun je de wolpad reinigen zoals je gewend bent, niets anders dan bij de foam variant.

Enkel ervaring met de rupes wol, kan over de monello niets zinnigs melden.
Ze kunnen over het algemeen pluizen maar daar stoor ik mij niet aan.
Wat betreft micro vezel heb ik te weinig ervaring om je een gedegen antwoord te geven.

Zoek even naar een spur op de cc site, dit is een speciale tool voor de wolletjes.

Qua polijstpasta kan ik je zeggen dat de grofste (van veel merken) allemaal erg bij elkaar in de buurt komen, niet het verschil tussen wol en foam zeg maar.
Maar het is wellicht de moeite waard eens een ander middel te gebruiken, bijv rupes blauw op de eerste ronde!
 
  • Leuk
Reactions: Giltix
Waarom zou je direct voor wol kiezen?
Kunt denk ik ook prima correctie met bijv. een spiderpad van Scholl bereiken.

Tip:
Het ligt niet altijd aan de producten, werkwijze kan ook een verschil maken.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Een hele tijd terug heb ik ooit eens bij CC gevraagd wat de volgende stap was, toen werd mij een wollen pad geadviseerd. Wat is het voordeel van een spiderpad van Scholl?
 
Iets meer correctie?
Zie ook:
114536

Of
Even zoeken op forum
 
Werkwijze speelt een grote rol, absoluut ,maar begrijp niet dat een wol pad zo vaak wordt afgeraden want het is een prima oplossing wanneer een foam pad tekort schiet.

Topic starter geeft aan meer correctie te willen en een wolletje is daar een goed antwoord op.

Wanneer iemand hier aangeeft ; ik ben met de rotary aan de gang gegaan om niet uren op een motorkap te harken, dan hoor je niemand.
Terwijl de rotary een veel extremere aanpak is dan een wolletje op een DA machine.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook minimaal blanke lak wegjassen maar anderzijds moet je imo ook denken aan effectief werken.

Spider pad is leuk, en zeker iets effectiever tov een doorsnee foamer maar persoonlijk vindt ik het verschil niet extreem groot, en dan praat ik over werken op keihard lakwerk.
Voor de benadering van sommige hier moet je van alle soorten pasta's/pads halen en daarmee gaan testen, ik vindt dat persoonlijk geld verspilling omdat veel van de cutting pads en pasta's elkaar niet verschrikkelijk veel ontlopen wat betreft correctie.

Als de swirls zeer moelijk verdwijnen met foam, hoe erg je je best ook doet is een wolletje echt geen verkeerde keus, ook het wolletje op de da verricht geen wonderen.
Binnen alle redelijkheid is het de bedoeling om blanke lak weg te slijpen tot het punt we tevreden zijn.
Of je nou 4 keer met de spider erover gaat of 2 x met het wolletje, bij wijze van ,doel veranderd niet.
 
  • Leuk
Reactions: Emi
@Marcel1973

Ik heb wellicht te snel gelezen maar je hebt gelijk, sorry, dit was dan niet naar jou toe.

Ik verbaas me er zelf over dat in meerdere topic/reacties een wolletje niet echt favoriet is.
Voor de juiste doeleinde vindt ik ze persoonlijk top.
 
Ik heb alleen ervaring met Monello wol (in 4" en 5,5"), en dat corrigeert wel heel veel meer dan een gele foampad. Voor mij ook de reden dat ik wol alleen gebruik bij diepe krassen en dergelijke, en dus ook alleen lokaal waar de diepe beschadigingen zitten. Afschalen naar Mezzo op oranje en Finale op wit, geeft dan een goed eindresultaat. Hierbij Monello pads en polijstmiddelen gebruikt op een DAP900V2 en vooral ervaring op Vag-lakken.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Lastig om uit te leggen, maar het polijstmiddel wordt gewoon niet zo lekker verwerkt, zo lijkt het. De pad draait ook vrij stroef, en de DAP lijkt dan moeite te hebben om te blijven roteren.

Nu ik erover nadenk heb ik de Rupespad alleen nog op de Rupes Mini gebruikt, terwijl ik daar nog nooit de Monellopad mee heb gebruikt, dus misschien is het wel een machinekwestie.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Wat betreft verwerking vindt ik persoonlijk de monello pasta's op (rupes) wol ook niet erg prettig. Rupes blauw bijv al veel fijner.

Monello pasta's lijken mij vettiger waardoor haren van wolletje stuk meer aan elkaar koeken en daardoor hardere plekken in de pad ontstaan.
Het kan tussen mijn oren zitten maar pad lijkt daardoor minder egaal over het oppervlak te bewegen.
Ook de spur verwijderd minder residu.

Maar in iedergeval qua corrigeren lijken de pastas elkaar niet te ontlopen.
 
Lastig om uit te leggen, maar het polijstmiddel wordt gewoon niet zo lekker verwerkt, zo lijkt het. De pad draait ook vrij stroef, en de DAP lijkt dan moeite te hebben om te blijven roteren.

Nu ik erover nadenk heb ik de Rupespad alleen nog op de Rupes Mini gebruikt, terwijl ik daar nog nooit de Monellopad mee heb gebruikt, dus misschien is het wel een machinekwestie.

Ik denk dat het niet zozeer een machinekwestie is, maar de maat van de pad: een wolpad met grof polijstmiddel haalt serieus lak weg, en dus is logischer wijze ook de wrijving tussen pad en lak veel groter. Bij een pad die half zo groot is, heb je niet alleen maar een kwart van het oppervlak, maar ook de arm (afstand tussen het aangrijpingspunt van de pad en het hart van de machine-as) is dubbel zo groot. Dat betekent dat bij een pad van de dubbele diameter, het moment (ook vaak koppel genoemd bij een brandstofmotor) een factor 8 groter is.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en D!m!tr!
@Jansen
Welk verschil bedoel jij tussen monello > rupes? Wel benieuwd naar.
Nooit monello wol gebruikt, alleen rupes op de lhr15 mrk2, deze bevalt prima en daarom bij gebleven.
Ik vond Monello paars erg “hobbelen” op mijn (toen nog) DAP en ik verwacht dat deze pad op een Rupes Bigfoot machine al helemaal mie fijn werkt. Rupes wol heeft een foam tussenlaag en dat zal zeker stukken prettiger werken.
Wellicht is Monello paars wel een succes op een Rotary maar ik heb ze van de hand gedaan ik vond het niks.
Zelf ben ik verder groot fan van Scholl sandwich spiderpads corrigeren erg goed en zijn veel makkelijker schoon te maken.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Wat betreft verwerking vindt ik persoonlijk de monello pasta's op (rupes) wol ook niet erg prettig. Rupes blauw bijv al veel fijner.

Monello pasta's lijken mij vettiger waardoor haren van wolletje stuk meer aan elkaar koeken en daardoor hardere plekken in de pad ontstaan.
Het kan tussen mijn oren zitten maar pad lijkt daardoor minder egaal over het oppervlak te bewegen.
Ook de spur verwijderd minder residu.

Maar in iedergeval qua corrigeren lijken de pastas elkaar niet te ontlopen.
Probeer in de toekomst ook eens Scholl S3 =ook erg fijn spul.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Een blauwe Lake Country Orbital pad is erg hard en compact en heeft daardoor veel slijpkracht. Deze pad corrigeert stukken beter als Monello geel. Wol of MF gebruik ik hierdoor nog zelden, dat is persoonlijke voorkeur.
 
Laatst bewerkt: