• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nick’s Black Beauty

Nick Bakker

Detailing guru
5 mei 2018
965
158
25
Muntendam
Eindelijk maar toch gekozen om een topic aan te maken voor mijn fiesta.

Even een “kort” stukje over de auto.



De Ford Fiesta Black edition is uit gekomen samen met de Red edition

Deze editie is in gelimiteerde oplage geleverd, en na mijn onderzoek ben ik er op uit gekomen dat er nog ~127 Black editions op kenteken staan.

Deze twee nieuwe uitvoeringen beloven een sportief, expressief uiterlijk plus hoge prestaties met een zeer laag brandstofverbruik. De Fiesta Red Edition en Black Edition zijn voorzien van een140 pk sterke 1.0-liter EcoBoost motor.De tweekleurige modellen zijn beschikbaar in Race Red, uitgevoerd met een glanzend zwart dak en glanzend zwarte accenten en Panther Black, met glanzend rood dak en glanzend rode accenten.

Beide sportieve Fiesta's zijn voorzien van sportbumpers voor en achter, sideskirts en een dakspoiler. Het dak, de grille en de zijspiegels zijn uitgevoerd in contrasterend rood of zwart. Beide uitvoeringen staan standaard op 16-inch en optioneel op 17-inch lichtmetalen velgen in de kleur Panther Black metallic.

Het interieur is voorzien van sportieve details zoals een glanzend zwarte middenconsole en deurhendels; aluminium sportpedalen, een zwart lederen sportstuur en versnellingspookmanchet met rood stiksel; zwarte vloermatten met rood stiksel en houtskoolzwarte stoelen gemaakt van Ultimate-materiaal met contrasterend rood stiksel en gepolsterde bekleding.
De nieuwe motor levert per liter meer dan tweemaal zoveel vermogen als de 100 pk sterke 1.6 motor die nog geen tien jaar geleden de Ford Fiesta Sport aandreef. Daarnaast zijn het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met meer dan een derde verbeterd; respectievelijk 4,5 l/100km en 104 g/km CO2 voor de Fiesta Red en Black Editions.
De motor is voorzien van een compacte turbocompressor met lage massatraagheid die een snelheid heeft van 248.000 tpm; meer dan 4.000 omwentelingen per seconde en bijna tweemaal het aantal tpm van de turbocompressoren in de huidige Formule 1-raceauto's. Dit levert een druk op van 2,6 bar (38 psi), meer dan genoeg om de banden van een Ford Fiesta op te pompen.

Dankzij het opnieuw afregelen van de vuldrukregeling voor de turbocompressor, Ti-VCT, de intercooler, de gasklepbediening en de ontstekingsverstelling is het vermogen toegenomen van 125 pk tot 140 pk en is een maximumkoppel haalbaar van 180 Nm tussen 1.400 tpm en 5.000 tpm. Voor de Ford Fiesta Red en Black Editions resulteert dit in een acceleratiesnelheid van 0-100 km/h in 9 seconden en een topsnelheid van 201 km/h.

De motor is ontwikkeld door Europese Ford-ingenieurs van onder andere het European Research and Advanced Engineering Centre in Aken en op het Technical Centre in het Engelse Dunton. Het gietijzeren cilinderblok van deze motor is zo compact dat het als handbagage in het vliegtuig zou kunnen worden meegenomen.
De wrijving wordt verminderd door de toepassing van zuigers met een speciale coating, zuigerveren met een lage spanning, vrijwel wrijvingsloze krukken en een distributieriem omgeven door olie. Een oliepomp met variabele inhoud zorgt voor smering naar vraag en voor een optimale oliedruk, waardoor het brandstofverbruik lager ligt.

De Ford Fiesta Red&Black Editions zijn extra rijk uitgerust. Deze sportieve Fiesta's zijn onder meer voorzien van airconditioning, een audiosysteem met radio/CD/MP3-speler, een AUX- en USB-aansluiting, SYNC connectiviteitssysteem met AppLink, sportstoelen incl. lendesteunverstelling bestuurdersstoel en het geavanceerde Ford MyKey, waarmee met een unieke sleutel een maximum snelheid en bepaalde andere restricties kunnen worden ingesteld om veilig rijden te bevorderen. De Fiesta Red & Black Edictions beschikken verder over zaken als ABS, EBA, ESP, 7 airbags, Hill Start Assist, elektrisch bedienbare voorportierramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels en Ford Easyfuel.


zo, het officiele woord gehad.
mijn fiesta komt van 30-10-2014, deze is bijna 4 jaar van iemand anders geweest, en toen ingeruild bij de dealer. daarna heb ik haar gekocht op 17-08-2018.

Afgelopen zomer is ze in de Gyeon Pure gezet.
1703832787067.png

1703832802031.png


En dat mag toch echt wel een knappe beading geven!
1703832826599.png
 
Laatst bewerkt:
Mooie auto in een mooie uitvoering. M'n 1e auto was ook een Fiesta. Een 93er met 'dikkere' moter dan de jouwe. Een 11honderd, maar niet vooruit te branden... Nee deze is mooier en sneller!!!
 
  • Geweldig
Reactions: Nick Bakker
Is en bijft een hele mooie unieke uitvoering en zeer goed onderhouden, hij staat goed te blinken en met de uitgevoerde updates een zeer complete fiesta (mag je zeker heel trots op zijn) mooi mooi :cool:.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
2,6 bar turbodruk! Stevig geblazen blokje! Vermogen moet ergens vandaan komen.
Z’n vermogen op 1100(?) kg rijd gewoon leuk.
 
Nou, Auto staat bij de dealer door een klop in de motor.

Blijkt een kantelende zuiger te zijn, en een stuk van de zuigerwang is afgebroken.
1705394092347.png


Ford wil alleen een revisiemotor plaatsen (prijs krijg ik vandaag te horen)
verder zit er een bedrijf in Nootdorp (voor mij 250km) die de motor kunnen reviseren (honen en overmaatse zuigers) echter moet ik nog even kijken hoe ik hem die kant op ga kunnen krijgen...
wel een auto ter beschikking met trekhaak (en een chaffeur met BE rijbewijs) maar geen auto ambulance...
daarbij, de auto mag 1600kg trekken. dus eigenlijk mag de ambu niet meer dan 600 kg zijn...:sob:
 
Oei dit is geen goed bericht wat een pech zeg, hopelijk zullen de kosten van een revisiemotor redelijk meevallen (is het beste).
Maar het alternatief naar dat revisiebedrijf als de kosten tegen gaan vallen is dan inderdaad een goede 2de keuze.
 
Jeetje wat een tegenslag @Nick Bakker . En dat net nadat je er al in geïnvesteerd hebt met een nieuwe distributie. Ik kan je alleen maar veel wijsheid toewensen. Kijk er ook vooral even naar met de economische bril. Wat zit er nog meer aan te komen qua kosten en wat is de auto waard op het moment dat de motor weer functioneert zoals het hoort. Kortom, is die het waard om nog eens een paar mille in te steken? Kortom, veel wijsheid ;).
 
@kawazxr Ik denk eerlijk gezegd dat als ik de cillinders laat honen, en er nieuwe (gesmede) zuigers in laat zitten hij minstens net zo goed is als een volledig gereviseerd blok, Gister ook even de onderkant bekeken, en dat zier er nog goed uit...
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
Heb ik ook aan zitten denken,
Mar deze motoren zijn gigantisch gevoelig, verkeerde olie en je motor is eigenlijk al stuk...
en, als er een motor vand e sloop op komt, moet er een nieuwe DB riem om, en dan ben je al weer 1000,- verder. (revisiemotor kost zo'n 2k)
dus dat heeft niet echt meerwaarde i.m.o.
 
  • Verbluft
  • Leuk
Reactions: Smotske en RoyR
die 1000 euro voor een DB riem zal niet zo duur zijn als je blok op tafel ligt. Dan kun je er zo bij, ben je hooguit tussende 100 en 300 kwijt voor rol/spanner/waterpomp/riem.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Balen man! Hopelijk valt de prijs mee!
Ik heb zitten twijfelen tussen een ford focus en een opel astra toen ik mijn auto aanschaf. Vanwege verhalen van vrienden dat die ecoboost motoren sneuvelen heb ik toen voor de astra gekozen.
Mijn vaste monteur heeft ook een ford focus en die was op dat moment ook bezig met het reviseren van zijn motor, die zei wel dat het gewoon waard is om te reviseren omdat het verder een prima auto is.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker