• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roestschade - Wetsanding & polijsten + lakken

CvW

Detailing chief
20 apr 2009
77
75
Laat ik beginnen met de opmerking dat ik heb zitten twijfelen onder welk onderwerp ik dit verhaal moet of kan plaatsen. Een project is het nog net niet, een normale klus ook niet. Toch maar gekozen voor “Steenslag, krassen en andere schades”. De klus heb ik al eerder uitgevoerd, maar het verslag dat ik gemaakt heb wil ik jullie niet onthouden.

De start

Vorig jaar heb ik de wielkastrand rechtsachter (en ook linksachter) bijgewerkt. De lak die ik daarbij gebruikte bleek helaas nogal af te wijken qua kleur. Ik ben er toen al mee bezig geweest omdat het geheel rechtsachter niet naar mijn zin was.

03092011269.jpg

07092011275.jpg


Ook 2 maanden geleden ben ik nog met die rechterachterkant bezig geweest. Bij een andere leverancier had ik een nieuwe spuitbus A71 besteld die qua kleur heel goed overeenkwam met de rest van de grijze lak op mijn Galant. Joepie!! En toch was ik niet tevreden...............
De blanke laklaag was dramatisch. Niet glad te krijgen en ook de glans kreeg ik er niet op. Stom dat ik er wederom ingestonken ben om zo'n bus lak van het merk Mo... te kopen want daar heb ik al eerder gedoe mee gehad. De lak komt gewoon in druppelvorm uit die bussen en trekt vervolgens niet glad tijdens het drogen. Zelfs na een wetsand rondje krijg je daar geen glans op.
Eigenlijk had ik er met mijn tengels af moeten blijven en gewoon moeten accepteren dat het rechter achterscherm iets minder glans heeft, maar ja........ (dat zit niet in de aard van het beestje). Dus afgelopen weekend weer aan de gang geweest. En dat resultaat was gewoon dramatisch. Niet meer en niet minder.

Tijd voor rigoureuze actie dus. Naar de schadehersteller. Wat kost het om dat scherm te spuiten? 350,- euro?? Niet nu! Dus: denk, denk, wik, weeg.......... wat ga ik er aan doen? Want ik ga er iets aan doen. Eerst eens op een rij wat ik allemaal gedaan heb. Mwah, een goede onderlaag en daar is de extra lak overheen gegaan. Maar wat er op gaat moet er ook weer af kunnen! Er is een 1K laklaag overheen gegaan. Er zit een 2K laklaag onder. Die laatste laag is veeeeel harder als de extra lagen die ik er overheen heb gedaan. Moet dus kunnen.........

Ik heb dus nat schuurpapier gehaald met een aantal verschillende korrels: 400, 800, 1000, 1500 en 2000. En ben aan de klus begonnen.
06062012352.jpg


Feitelijk "pel" ik de laklagen die ik op de "originele" laklaag heb aangebracht er weer af. Op dit moment met korrel 400 voor het verwijderen van alle lagen behalve de laatste laag. Die laag pak ik aan met korrel 800 waarna ik "terug bij af" ben. Alles wordt nat geschuurd. Plan is om die originele laklaag na te schuren met korrel 1000, 1500 en tenslotte 2000. Daarna ga ik met de rotary en excenter aan de gang om glans en kleur weer terug te krijgen op de lak.
Een illusie? Nou, niet helemaal. Ik heb dit menu al op de bovenrand van het achterscherm uitgeprobeerd en daar lukte het. Als het allemaal lukt dan hoef ik vervolgens alleen de rand nog over te spuiten in kleur.
Gaat het mis, dan is het scherm perfect voorbereid voor een nieuwe en verse laklaag. Alle oude troep is er dan af en reken maar dat die onderlaag dan glad geschuurd is.

Ik heb zelfs de indruk dat er kleurverschil zit in de verschillende merken blanke lak. Minimaal, maar de laatste blanke lak die ik in de vingers heb gehad geeft een "getint" effect op de kleurlak. Heel apart (Ik kreeg dit bevestigd van een vakman).
Ondertussen ben ik er absoluut van overtuigd en accepteer ik het volledig: "autospuiten is een vak!". Niet meer, maar zeker niet minder.

Dag 1
Gisteravond had ik weinig tijd beschikbaar, dus maar heel even aan de gang geweest. Onder het mom "Alle beetjes helpen". Zie hier het extra stukje en een mooi overzicht bij daglicht. Die spettertjes die je ziet zijn trouwens van de regen. So don't worry, het zijn geen fouten in de lak. :D:
07062012354.jpg


Ter afsluiting nog een foto voor de lakfetisjisten. Tel de lagen............ :yum:
07062012355.jpg


Voor de mensen die bepaalde hoop beginnen te koesteren nog het volgende: Dit soort klussen doe ik (voorlopig zeker) alleen op mijn eigen Galant. Dit durf ik niet aan op andermans auto. ;)

Dag 2
Zo ziet het er vanochtend uit:

08062012357.jpg

08062012356.jpg


Schiet me nog te binnen terwijl ik naar deze foto's zit te kijken.
Ik had iedere keer last van barstjes in de blanke laklaag. Nou ja, barstjes? Het zijn in ieder geval van die streepjes die vanuit de rand bij de tankklep naar buiten "lopen". Dat effect kan ontstaan als je lagen niet lang genoeg laat drogen tijdens het spuiten, maar ik wist toch zeker dat ik alles wel lang genoeg had laten drogen. Affijn, met die vraag naar de herkomst loop je een tijdje rond, en dan ineens snap je het en weet je waardoor het komt.
Een 1K lak uit een spuitbus is veel minder hard als een echte 2K lak. De LPG vulopening zit achter de tankklep. Als je getankt hebt maak je dat pistool los als de tank vol is. Dan vlieg er zo'n lekker wolkje LPG weg als je die hendel losmaakt. Dat spul is steenkoud en soms zit zelfs heel even de rijp van het ijs op de lak. En dat is precies het moment waarop die barstjes in de blanke laklaag ontstaan.

Vanmiddag het schuurpapier maar weer opgepakt en het resterende deel van het scherm onderhanden genomen. Het achterscherm is ooit al eens overgespoten en ik weet nu ook vanwege welk deel. De onderste rand. Dat deel van het scherm heeft echt een nieuwe laklaag nodig. Geen probleem, dat krijg ik wel rond daar onderaan.

08062012358.jpg


Je ziet op het deel boven die onderrand nog een verkleuring. Dat is een laklaag die nog van dat deel afgeschraapt moet worden. Daarna nog de rand geschuurd en kijk! Terug bij af, want daar is de plek waar het allemaal mee begonnen is.

08062012360.jpg


Omdat ik op die onderrand zelfs stukken kaal metaal had heb ik dat deel direct in de grondlak gezet. Komende week ga ik lak bestellen, dus nu moet het even beschermd zijn en niet allerlei troep te verwerken krijgen.

08062012362.jpg


Eind van de middag was het scherm klaar. Nou ja, klaar. De laklagen die ik kwijt wilde waren er af. In het zonnetje kun je mooi zien hoe het er allemaal uit zag.

08062012363.jpg


De kleine plekjes die je op de foto ziet zijn restantjes van de laatste laklaag die ik er af geschuurd heb. Als je nat schuurt vallen die plekjes niet op, maar als het scherm droogt dan zie je ze tevoorschijn komen. Die plekjes zijn echter zo dun dat je die wel kwijt raakt tijdens de verdere schuurbehandeling.

De tankklep had ik nog te doen. Lukte net voor het eten.

Voor degenen die zich afvragen waarom die zwarte tape op de achterbumper zit: om te voorkomen dat ik die raak met het schuurpapier. Je kunt kiezen voor het verwijderen van de bumper, of voor het afplakken van die vlakken. Soms ben ik liever lui dan moe.

Tot dit moment heb vrijwel constant geschuurd met korrel 400. Als je aan een deel van het scherm begint, dan is dat papier sterk genoeg om de eerste lagen aan te pakken. Daarna gaat de scherpte er langzaam af, maar in mijn geval precies genoeg om ook te kunnen eindigen met dat stuk schuurpapier (ik denk dat je aan het eind papier hebt met een korrel 800 of hoger). Je bent constant bezig het schuurpapier schoon en nat te maken. De verf laat los, maar vormt een vervuilende laag tussen schuurpapier en lak waardoor je geen effect meer krijgt. Dus moet je die troep afnemen wat ik met een oude handdoek heb gedaan. Als het papier te droog wordt gaat de loslatende laklaag het schuurpapier vervuilen. Ik had dus een kleine borstel in de emmer water liggen waarmee ik het schuurpapier schoon kon borstelen (nadat ik het vel van mijn vingertoppen al kwijtgeraakt was. :? ) In totaal zijn er 5 vellen korrel 400 schuurpapier doorheen gegaan (1 vel deel je op in 3 stroken voor een schuurblok).

Volgende fase!!!
Fijnschuren. Die klus is goed te doen in vergelijking tot het voorgaande. Korrel 1400 was eerst aan de beurt. Je kunt heel goed merken wanneer die korrel klaar is met de lak. Dan glijdt het schuurblok heel soepel over de lak. Kom je op een deel dat nog niet gedaan is, dan begint het schuureffect direct weer. Schuren, afnemen, schuren, checken, schoonmaken.
Daarna korrel 2000 ter hand genomen. Zelfde klus, zelfde kenmerken, mooi resultaat. Lekker glad hoor. Het hele scherm is met deze korrels behandeld, inclusief de horizontale rand naast de klep en een deel van de oplopende rand tussen de achterruit en het achterportier.

08062012365.jpg


Mooi hé! Hihi, er zit alweer afplakband op de achterbumper. Die wil ik nog steeds niet raken.
Het schuren is nu klaar. Feitelijk was de behandeling met korrel 2000 niet nodig, want vanaf korrel 1200 kan ik corrigeren met de rotary. Voor het resultaat toch gekozen voor behandeling met 2000.

Tijd voor de Rotary en Monello. Geel met Inizio, Oranje met Mezzo, Wit met Mezzo en zwart met Finale. Ter afsluiting een laagje wax. Dit is het behandeltraject dat doorlopen is met de rotary. De laatste momenten met Mezzo en Finale heb ik op een heel laag toerental gedraaid met de rotary om te voorkomen dat ik hologrammen krijg. Ja, ik had natuurlijk de excenter kunnen pakken.............. :x:

Eerste stukje is altijd weer spannend........ ;)

08062012367.jpg


Gaaf toch? Ik blijf het effect heel apart vinden. Je hebt als een gek zitten schuren op zo'n scherm en dan zie je dit weer tevoorschijn komen. De foto is niet perfect omdat ik binnen aan het werk ben geweest met het polijsten. Donkere wolken, regendreiging, afijn; zomer in NL.

Tijd voor de onthulling van het resultaat. Voor nu zit er ff een skirt extender onderaan het achterscherm. De zwarte rand is doorgetrokken. Als de lak binnen is wordt dat stuk weer A71 hoor.
De wielkastrand werk ik ook verder af op het moment dat ik met de verf aan de slag ga. De plekken in de wielkastrand (zwart) zijn behandeld met roestomvormer. Die hebben nu 24 uren nodig om uit te harden.
08062012370.jpg

08062012371.jpg

08062012372.jpg


Vette glans weer hé. Ik had er begin deze week geen eed op durven doen. Hoopte er wel op, maar wist het niet zeker. Een paar plekjes in de laklaag zijn dun, maar zitten in het gebied dat verwend zal worden met een vers laagje. Ook dat moet dus goed komen. Nu eerst maar eens genieten van dit resultaat. Als alle verder benodigde materialen binnen zijn werk ik het verder af.

Zo, nou eerst de vingertoppen de kans geven om nieuw eelt te vormen.

Dag 3
Lak is vandaag besteld. A71 op kleur en een spuitbus 2K blanke lak. Net als bij de vorige bestelling had ik na een uur al bericht dat de bestelling in orde gemaakt wordt. Ben benieuwd of ik ook in het weekend nog dezelfde dag bericht krijg dat de bestelling verzonden is. :)

Dag 4
Vandaag vast de voorbereidingen gedaan voor het definitieve spuitwerk in kleur. Van de wielkastrand onder het achterportier heb ik eerst ook nog de oude laklagen weggeschuurd. Op de foto in mijn vorige posting kun je zien dat dit stukje nog niet gedaan was.
Daarna de 2 slechte plekken in de rand nogmaals aangepakt. Dus schoonschuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, filler er over, schuren, filler en wederom schuren maar nu met meer korrels net zo lang tot de hele rand volledig glad en strak is. Omdat ik nog niet aan het lakken ga heb ik er nog een dunne laag grondlak overheen gedaan. Voordat ik met de kleurlak aan de gang ga haal ik daar nog korrel 2000 overheen, net als over het deel van de lak dat ik nodig denk te hebben voor het uitwaaieren. Ook de onderrand van het achterscherm is helemaal op deze manier behandeld en feitelijk klaar. Nu nog even wachten op de benodigde materialen.......

10062012375.jpg


Dag 5
Work in Progress!
Geen topkwaliteit foto, maar wel een idee over wat gaande is. :)

12062012380.jpg


Vandaag een pakketje ontvangen met 2 spuitbussen. 1x A71 en de 2K blanke lak. Vanavond dus lekker op mijn gemakkie aan de gang gegaan. Eerst alles geschuurd met korrel 2000. Vervolgens helemaal schoongemaakt, afgenomen, ontvet etc. en de randen afgeplakt. Daarna het plastic over de auto gehangen, opengeknipt op het deel waar ik bij het achterscherm moest zijn en de randen daarvan vastgeplakt aan die eerder afgeplakte randen. Kun je het nog volgen?

Eerst de A71 gedaan. De spatbordranden en de onderrand natuurlijk ruimer, en vervolgens uitgewaaierd over zo'n beetje de helft van het achterscherm. Na 3 lagen een nauwkeurige inspectie gedaan of ik niets gemist had en daarna een laatste dunne 4e laag verwerkt. Zag er goed uit allemaal. Daarna de blanke lak in 3 lagen opgebracht. Ik heb het hele scherm met blanke lak verzorgd omdat ik met die schuuractie natuurlijk wel een aanslag op de laagdikte van die lak heb gepleegd. Wat ben ik blij met de Standox 2K blanke lak die ik besteld heb. Vloeit mooi uit, geeft direct glans en gaat niet direct aan het druipen zoals die waterige 1K blanke lakken uit de andere spuitbussen. De droogtijd is wel iets langer.
Ik dacht dat ik net voor de blanke lak behandeling 2 componenten in de spuitbus zou moeten mengen, maar dat blijkt bij dit merk niet nodig te zijn. Het is reeds gemengd en blijft tot 6 maanden bruikbaar. Deze bus is iets duurder en er zit iets minder inhoud in, maar dat is het absoluut waard.

Nu staat alles uit te harden. Morgenochtend gaat het plastic van de auto. Dan kan ik pas echt zien hoe het er aan toe is, al durf ik nu al te beweren dat het resultaat beter is als alle voorgaande keren. De spatbordrand is helemaal glad, geen oneffenheid te zien. Er is geen kleurovergang te zien op het scherm en de blanke laklaag geeft reeds glans. Ik ga de lak nog wel wetsanden met korrel 2000 als hij helemaal hard is en daarna polijsten want enig sinaasappeleffect zit er wel in. Dat vergeef ik mijzelf als amateurtje.

Jullie zullen nog even geduld moeten hebben voor de definitieve foto's.

Tussen de kleurlagen heb ik een minuut of 20 droogtijd aangehouden. Dan was de laag ook echt droog. Bij de blanke lak heb ik langere tussentijden aangehouden: 30 tot 45 minuten. Keer op keer een voorzichtige check of alles ook echt droog was.

Dag 6
Vanochtend heb ik al het plastic en de tape van de auto gehaald. Hij staat nog binnen, ik laat alles zo lang mogelijk met rust vandaag zodat de laklaag zoveel mogelijk uit kan harden. Vanavond staat er wel een ritje op de planning, dus als 'ie dan buiten staat zal ik proberen te onthouden dat ik een foto moet maken (voor jullie). Dat wordt dan wel een "pre-polijst" foto. Dan heb je een indruk. Want na het polijsten kan het beeld nog iets veranderen. Maar....... ik ben er nog steeds blij mee, ook na het verwijderen van al het afdekmateriaal. Het kleurverschil lijkt minimaal in vergelijking met het achterportier en de bumper.

De handjes jeuken maar het hoofd zegt "wachten!". Als ik vanavond een foto heb is dat wederom een tussenresultaat. De laklaag (en zeker de 2K blanke lak) moet 24 uren uitharden voordat je er iets mee kunt/mag doen. Ik heb nu zoveel tijd besteed aan dat scherm dat ik die uurtjes wachten ook nog wel overleef. Schuren en polijsten komen morgen op z'n vroegst aan bod. Het definitieve resultaat in dit topic is er dus pas morgenavond of overmorgen.

Dat droogproces zou je kunnen versnellen door infrarood te drogen. Maar ja, daar moet je dan wel de spullen voor hebben. Ik heb die niet in ieder geval. Dus is het een kwestie van geduld.

Schiet me nog een tip binnen die ik tegenkwam en toegepast heb: de eerste laag blanke lak zet je "dun" op. Die kan zich dan hechten aan de kleurlaag. De 2e laag kun je iets dikker opbrengen (1e laag moet wel droog zijn), die kan zich goed hechten aan die eerste dunne laag. Je hebt dan veel minder kans op druipers in de lak.

Bij de knik die op driekwart van het scherm zit heb ik zo ongeveer de grens gelegd voor het aanbrengen van de kleurlak. Daaronder heb ik kleurlak gebruikt met als enige uitzondering het deel dat direct op de achterportier aansluit. De bovenrand van het scherm, ook voor de c-stijl is de absolute rand, daar is geen kleurlak boven gekomen. Dus: de rand vanaf de achterportierrand voor zover verticaal is onderaan goed gedaan en uitgewaaierd naar de bovenste horizontale rand onder de c-stijl. Daarna heb ik redelijk snel een schuine lijn naar de achterbumper getrokken voor de (zeg maar, als is dat relatief) dikkere laag lak die ik nodig had voor de rand van de wielkast en de onderste rand van het scherm. Vanaf de tankklep zit ik zeker onder die 3/4 knik in het scherm. Het directe deel daaronder is gebruikt om uit te waaieren. De horizontale rand bij de achterklep heeft dus geheel geen kleurlak gehad. Waarom dan toch daar afgeplakt hoor ik je denken? Nou, omdat ik wel die blanke laklaag daar op wilde hebben.
Het aller- allerbelangrijkste voor een resultaat is in basis de kleur. Als die te sterk afwijkt kun je nog zo je best doen, dat verschil raak je niet kwijt. De basis moet dan inderdaad goed zijn.
En ja, er zit een sinaasappelhuid op de lak. Een beetje, dat krijg ik nog wel weg met wetsanden en polijsten. Liever een sinaasappeleffect als druipers. (Oeps, gewaagde opmerking).

Achterbumper en achterlicht heb ik niet gestript. Da's een keuze. Ja, je zou het eigenlijk moeten doen. Nee, ik heb het niet gedaan. De klussen passen vaak net in een tijdskader dat de auto bij huis staat en niet nodig is. Maar ik moet hem rijdbaar houden, er staat geen 2e voiture bij de deur ter vervanging tijdens klussen. Een achterlicht heb je redelijk snel gedemonteerd, maar de achterbumper is toch een ander klusje.

Als ik een volgende keer weer aan het werk ga met blanke lak, dan bestel ik zeker weer dit merk in deze spuitbus. Het wordt geleverd in zo'n voorgemengde spuitbus, gebruiksklaar. Erg prettig te verwerken en een mooi resultaat. Met een beetje oefening en kennis van de dikte die je opbrengt is het volgens mij mogelijk deze blanke lak helemaal glad op de kleurlak te krijgen. Da's mij nog niet gelukt, maar ik ben er van overtuigd dat het zou moeten kunnen. ;)

Ik zeg: tijd voor foto's. Let wel: dit is het ruwe resultaat! Ik ga nog wetsanden met K2000 en polijsten. Het resultaat daarna houden jullie dus nog tegoed.

13062012392.jpg


13062012388.jpg


13062012386.jpg


13062012385.jpg


13062012390.jpg


13062012384.jpg


13062012389.jpg


Op de 2e foto kun je het sinaasappeleffect wel een beetje zien als je goed kijkt. De foto daarna kun je zien dat het kleurverschil met de bumper minimaal is.
Als ik helemaal klaar ben zal ik de 14mp camera pakken voor de afsluitende foto's.

Op de foto's toont het achterscherm donkerder. Donkerder dan wanneer je naast of bij de auto staat. Vergeet niet dat de andere schermen veel meer reflectie hebben vergeleken met het achterscherm. Sta je er schuin naast, dan krijg je een heel andere lichtinval op de verse lak waardoor hij donkerder wordt/lijkt. Pas na het polijsten kun je werkelijk zien wat het eventuele kleurverschil en resultaat is.
Mocht het kleurverschil zo blijven, dan heb ik daar vrede mee. Er was al een kleurverschil op dat achterscherm, want de lak die daarop zat was lichter als de kleur op de rest van de auto.
Als je dit risico wilt voorkomen dan moet je heel ver uitwaaieren naar de andere schermen zoals bumper en achterportier. Dat gaat mij te ver om met een spuitbus te doen. Dan zul je naar de professionele spuiter moeten gaan die daar uiteraard zijn bedrag voor vraagt. En dan nog heb je geen garantie zie ik regelmatig om mij heen. Mijn buren hebben een kleine schade op hun donkere metallic lak laten repareren en spuiten. Bij een professioneel bedrijf. Ja, er is uitgewaaierd en over een flink stuk van de carrosserie. Toch blijf ik kleurverschil zien. Buren verderop zijn ook naar een schadehersteller geweest. Die heeft de roestende randen van een Focus onder garantie bijgewerkt en hersteld. Ieder deel van de carrosserie dat gedaan is kan ik feilloos aanwijzen. Dan heb ik liever een heel scherm dat een kleine tint afwijkt van de rest, dan van die wolken met lak op een carrosseriedeel (zoals vanaf het midden van een portier naar de zijkanten).
Wil je echt 1 kleur die feilloos aansluit, dan moet je de hele auto laten doen. Prachtig hoor, maar voor veel auto’s betekent dat feitelijk een (economische) totall-los. Een complete paint-job kost al snel meer als de waarde van de auto.
Zoals ik al zei ben ik ook bij de professional geweest voor een prijsopgave. (met in het achterhoofd dat ik in mei al zo'n 1500 euro in technisch onderhoud geïnvesteerd heb) Werkelijk, ik ben mij kapot geschrokken. De helft van het genoemde bedrag had ik er voor over. Daar had ik ook zeker op gerekend. Ik neem hem niets kwalijk hoor want hij heeft duidelijk aangegeven waarom de prijsopgave zo hoog was.
Daarna heb ik mij heel wat keren achter de oren gekrabd. Wat nu te doen met dat scherm. De hoofdprijs wil ik niet betalen maar ik wil het wel (minimaal) redelijk netjes hebben. Vandaar de keus om dan toch nog maar een keer de eigen tijd er in te steken. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Heb er ook plezier in gehad en veel van geleerd. En ben op dit moment zeer tevreden. Denk dat het ook zo is als het laatste klusje klaar is.

Afijn, zie hier mijn hersenspinsels. Of je werkelijk de juiste beslissing hebt genomen weet je vaak pas achteraf of je zult er nooit achter komen. ;)

Oh ja, als je voor jezelf een uurtarief vaststelt en dan gaat rekenen wat dit klusje gekost zou hebben, kun je veel beter naar de professional gaan en hem het laten doen.
Als ik niet te hoog ga zitten en uit ga van € 25,- euro per uur, dan heeft deze paint-job al zo'n € 600,- euro gekost. Ex-BTW.

Dag 7
Ik ga jullie het eindresultaat presenteren. Dit keer heb ik een echte fotocamera gepakt met 14mp beelden. En jullie krijgen nog een paar foto's voor de kiezen, dus hou daar rekening mee.

Eest een goede kwaliteit foto van het spuitresultaat:
PICT0440.jpg

PICT0441.jpg

PICT0442.jpg

Zie hier de sinaasappelhuid.

Bumper en lamp heb ik afgeplakt, spatbord gewassen. Daarna het schuurpapier, korrel 2000, er bij gepakt, een doek en een emmer schoon water. En dan heeeeel voorzichtig aan het werk. Net zo lang alle stukjes behandelen tot het scherm egaal dof grijs is. Blijft er een glimmend puntje achter, dan heb je nog een verdikking in de lak of een kuiltje. Uiteindelijk kom je waar je wilt zijn:

PICT0443.jpg

PICT0444.jpg


Vervolgens polijsten met de rotary. Vaste recept met de Monello's en oranje, wit en zwart (begint bijna saai te worden die drie stappen telkens te noemen).
En dan: (en nu komen er echt een paar foto's)
PICT0445.jpg

PICT0446.jpg

PICT0448.jpg

PICT0450.jpg

PICT0451.jpg

PICT0453.jpg


Het achterdeel van het scherm
PICT0454.jpg

Het deel naast het achterportier
PICT0455.jpg

PICT0456.jpg


Ter afsluiting nog even een paar overzichtsfoto's. :D
PICT0457.jpg

PICT0458.jpg

PICT0459.jpg


Ik ben hier zeer gelukkig mee. Zou er bij de start voor getekend hebben.
Er moeten nog hele kleine stukjes gewetsand worden omdat er nu nog een paar krasjes in de blanke laklaag zitten, maar dat doe ik op een later moment. Voor nu ga ik heel stil op een stoeltje in de garage zitten, en ga ik genieten.

Ik heb het project vandaag volledig afgerond. De Galant is gewassen, geclayed en met Finale gedaan. Afgerond met een rondje M16 wax. Alle eventuele spuitnevel op de lak is er af en alles is weer helemaal schoon en spekglad.
Had ik net wax er op gesmeerd begint het donker te worden en heel licht te druppelen. Dus ik als een idioot de auto de garage in gereden. Breek ineens de hel los met een bui regen........ Echt net op tijd...... :)_[]
 
Dit ziet er weer heel netjes uit.
Was een flinke klus, maar het resultaat is er wel naar!
 
Allejezus...wat een klus!
Maar het resultaat mag er absoluut wezen. Ik doe het je niet na.
Alle respect hier voor....:cool:
 
Goed gedocumenteerd en het ziet er echt goed uit voor een "amateur" klus!
 
sow dat ziet er inderdaad heel erg goed uit!! Goed beschreven ook inderdaad zoals Dennis al aangeeft, erg duidelijk, maar zelf ga ik daar nog niet aan beginnen
 
Erg netjes gedaan; er staat hier een oude Corsa voor de deur waar ik een soortgelijke actie op had willen uitvoeren, maar nu ik dit zo lees denk ik dat ik het maar zo laat.
Chapeau!
 
Mooi gedetaieerd verslag. Om maar te zwijgen over het resultaat! Enorm mooi geworden. ,^^ :)^ Het kost wat tijd als ik het zo lees, maar stukken goedkoper én leerzamer dan de auto naar een schadehersteller te brengen. Nogmaals complimenten.
 
Iedereen bedankt voor de reacties; waardeer ik zeer! :)^

Tijdens de klus heb ik, als reactie op forum postings, reacties en terugkoppelingen gekregen van een vakman autospuiter. Hij gaf mij antwoord op mijn stellingen en vragen. Dat was zeer waardevol en heeft zeker geholpen bij het behalen van dit resultaat. Ik hoop dat iedereen die aan een dergelijke klus begint of wil beginnen, iets met alle informatie uit dit topic kan.
Het is een geduld klusje en je zult zeer nauwkeurig moeten werken. De kick, zeker achteraf als het lukt, is wel gigantisch. :party:

Hmm, ik zie dat ik wel de opgegeven kosten van de professional vermeld heb, maar niet de kosten die ik gemaakt heb om de klus te doen. Mijn eigen uren reken ik niet mee in de kosten (maar reken op zo'n 30 uurtjes). Aan materialen was ik € 35,- kwijt. Kleurlak, blanke lak en de verschillende soorten schuurpapier.

Oh ja! Voor iedereen met een grijze auto; realiseer je dat grijs de "rotste" kleur is om onderhanden te nemen. Het is heeeeeeeel moeilijk om bij een grijze auto kleurverschillen te voorkomen bij spuitwerk. :(
 
Heel erg net resultaat zo!!!
ik ben zelf schadehersteller en zelfs voor een spuiter is het soms enorm lastig om zo'n zilvere kleur goed en netjes uit te spuiten.

Ik heb echter wel een tip, de zones die je gaat spuiten kan je het beste maximaal met 1000 nat schuren, die schuurkrassen ga je niet zien in je lak en je hechting is nog in orde, wij schuren op het werk alles 500 droog en dat zie je al niet om maar een voorbeeld te noemen.
Met 2000 nat neem je een groot deel van de hechting weg, hetzelfde idee een beetje als gepolijste wielranden met blanke lak. Het risico is dat je nieuwe laklaag op een gegeven moment gaat onthechten, als er bijvoorbeeld een keer een steentje tegenaan vliegt kan het zijn dat je een stuk (5cm bijv.) kwijtraakt waar weer vocht en rottigheid onder kan komen.


De rest kan ik alleen maar over zeggen dat je het heel netjes hebt gedaan! uitspuitzone netjes geschuurd en het omliggende gebied ook netjes gepolijst, in principe had je van tevoren niet alles met 2000 hoeven schuren, misschien heb ik te snel gelezen maatr je hebt niet het hele scherm opnieuw in de blanke lak gezet toch? dan is het misschien redelijk risicovol om twee keer dezelfde stukken te wetsanden, natuurlijk is dat deel al vlak maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik kan verder niet opmaken uit je verhaal of je een lakdiktemeter hebt gebruikt of iets dergelijks, dan is het al een stuk veiliger.

Het zijn tips voor als je het ooit nog eens gaat doen, of een ander misschien:)^

Maar echt chapeau, grote cojones nodig om hieraan te beginnen zonder ervaring:)^ :)^
 
Wow, dank voor deze reactie. Waardering van mijn kant daarvoor. :)^ (en ik ben er ook blij mee :ja )

Als eerste: Een goede aanvulling van een vakman. Daarmee is het topic nog waardevoller geworden naar mijn idee.
Ik had al een verwijzing naar het fenomeen "onthechting" gekregen van iemand anders. Ik wist alleen niet dat je op deze manier dat risico kunt beperken. Gelukkig heb ik er geen last van tot nu toe. Maar, goede tip en een volgende keer hou ik daar zeker rekening mee.
Ik heb wel het hele scherm opnieuw in de blanke lak gezet. Juist omdat ik met dat wetsanden een aanslag op de dikte van die laag heb gepleegd. En nee, ik heb geen lakdiktemeter gebruikt. Die heb ik niet, al staat hij wel op het wensenlijstje. Ik was mij wel terdege bewust van het risico dat ik nam. Maar ach, "No guts no Glory". Ik had niets te verliezen maar wel een mooie uitdaging. ;)

Voorafgaand aan het polijsten heb ik het scherm na het spuiten gewetsand om het sinaasappeleffect van de blanke lak te verwijderen. Het hele scherm had een nieuwe blanke laklaag en het nadeel van die spuitbussen is dat de verneveling te grof is om een gladde afwerklaag te krijgen. Ik heb dus een dikkere blanke laklaag aangebracht (in meerdere dunne lagen) en daar later weer een deel vanaf gehaald om de laag glad en diep glanzend te krijgen.

Nogmaals dank voor de aanvulling en tips. :cool:
 
Geen dank:party: :)^

Als het scherm helemaal in de blanke lak is gezet heb ik niks gezegd over 2 keer wetsanden:-" :D

Nja nogmaals, top gedaan!
 
Heb hier wel een kwartier zitten lezen om alles een beetje te kunnen volgen...

Hier kan ik dan ook maar 1 ding op zeggen : hoedje af voor het resultaat !

Als ik het allemaal een beetje begrijp , kan je dus met zo'n 2KP-blanke lak je bestaande laklaag dikker gaan maken om ze nadien te wetsanden ??(eerst opruwen met p1000 oid)
(niet dat ik dit ga doen op m'n auto , maar indien dit mogelijk is wil ik dit wel eens uitproberen op een slooppaneel :-" , al zegt dit niks over de hardheid van de lak die je dan uiteindelijk hebt )

Tof dat het uiteindelijk aan materiaal amper iets gekost heeft .
 
Zeer knap om zo'n goot panel met een hand spuitbus te spuiten. Dat is niet simpel.

Goed gedaan.

Sinasappelhuid: als er nog iet wat restjes siliconen zitten (uit detail producten) krijg je hele kleine putjes in de lak na het spuiten. Maar je hebt zo deftig geschuurd dat het daar niet aan kan liggen.

Bij de roestplekken heb je door geschuurd tot blank metaal. Toch wel primer gebruikt voordat de lak erop gepoten werd? Ik zag het niet in de tekst staan. (Wellicht overheen gelezen)

In ieder geval hoed af voor de moed en nog puik resultaat ook!