• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan van een beginner - plan van aanpak en voortgang Peugeot 206CC

M

Mior73

Guest
Hallo,

Mijn auto is een Peugeot 206CC, 2003 met maar 63500 km op de teller,
De auto ziet er strak en zeer netjes uit, maar naar mijn idee kan het altijd mooier, schoner en netter.
Dat is dus de reden dat ik hier lid ben geworden, want kan nog heel veel leren aangezien ik eigenlijk niet verder ben gekomen dan een emmer met shampoo erin om een auto te wassen, maar wil nu meer.

De bedoeling is om hier mijn stappenplan wil delen en ook mijn bevindingen en waar ik allemaal tegenaan loop, ik hoop hier dan ook wat tips en adviezen mee te krijgen, maar dat zal vast en zeker gaan goed komen :)

Exterieur
1. Pre-wash - Monello Lancia 2.0 Foamer, Artico Magico Snowfoam
2. Wassen - Dodo Juice Born to be Mild Maintenance Shampoo
3. Monello Non-Ferro Iron Remover
4. Kleien - MONELLO Dolce Verde klei + DODO JUICE Born Slippy clay lube
5. POORBOYS WORLD Black Hole
6. COLLINITE Liquid Insulator Wax No. 845

Kunststof en rubbers zowel binnen als buiten weer laten shinen - AUTO FINESSE Revive Trim Dressing

Interieur
Lederen bekleding
1. Schoonmaken - GLIPTONE Liquid Leather Intensive Cleaner
2. Onderhoud - GLIPTONE Liquid Leather Protection Conditioner
Dashboard en kunststof binnen
1. Schoonmaken - POORBOYS WORLD Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 mengen
2. Onderhoud/Finishing - Welke kan ik daar het beste voor nemen?

Uiteraard droogdoeken en heel veel MF gebruiken
Tevens een borstel voor de lederen bekleding schoon te maken
Ga verder gebruik maken van MONELLO Wash Mitt, MONELLO Disco Rosso Foam Applicator, MONELLO Disco Nero Foam Applicator, MONELLO Easy Detailing Polishing Hand Pad - White, VALET PRO Detailing Brushes

Graag ontvang ik advies op bovenstaande stappenplan, is dit overkill of wellicht vergeet ik nog iets?

Bedank alvast voor het meedenken en de eventuele tips!
 

Bijlagen

  • 20201114_125805.jpg
    20201114_125805.jpg
    487,5 KB · Weergaven: 225
  • received_298462574620074.jpeg
    received_298462574620074.jpeg
    399,4 KB · Weergaven: 246
  • received_385305192781628.jpeg
    received_385305192781628.jpeg
    462,1 KB · Weergaven: 257
  • received_697174141181268.jpeg
    received_697174141181268.jpeg
    243,6 KB · Weergaven: 229
  • received_702946133669241.jpeg
    received_702946133669241.jpeg
    377,4 KB · Weergaven: 245
  • received_837937843643889.jpeg
    received_837937843643889.jpeg
    389,6 KB · Weergaven: 247
  • received_2729713667277148.jpeg
    received_2729713667277148.jpeg
    269,3 KB · Weergaven: 251
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Ik weet niet of je een hogedruk spuit hebt anders kun je altijd een foamlance halen met foam. Dit doe ik standaard voor elke wasbeurt om het vuil los te weken.

Je stappenplan is voor te beginnen prima, ik zou wel een fles non ferro of iets dergelijks erbij halen zodat je de velgen ook goed kunt bijhouden. Verder ook nog een aantal goede kwaliteit doeken voor verschillende klusjes en met name een droogdoek om de auto te drogen als je hem gewassen hebt en wilt gaan waxen.

De collinite 845 raad ik elke beginner aan, ben er zelf ook mee begonnen en gebruik hem nog steeds regelmatig omdat er gewoon niets mis mee kan gaan met een prima resultaat.
 
Ik weet niet of je een hogedruk spuit hebt anders kun je altijd een foamlance halen met foam. Dit doe ik standaard voor elke wasbeurt om het vuil los te weken.

Je stappenplan is voor te beginnen prima, ik zou wel een fles non ferro of iets dergelijks erbij halen zodat je de velgen ook goed kunt bijhouden. Verder ook nog een aantal goede kwaliteit doeken voor verschillende klusjes en met name een droogdoek om de auto te drogen als je hem gewassen hebt en wilt gaan waxen.

De collinite 845 raad ik elke beginner aan, ben er zelf ook mee begonnen en gebruik hem nog steeds regelmatig omdat er gewoon niets mis mee kan gaan met een prima resultaat.
Hartelijk dank voor je reactie.

Heb wel een hogedrukspuit, maar we wonen in een laantje ongeveer een meter of 50 vanaf de parkeerplaats waar de auto staat.
Kan wel een lange tuinslang kopen van 50 meter, maar gaat dat niet ten koste van de waterdruk? Geen idee eigenlijk.

Zal ook eens naar doeken gaan doeken gaan kijken, goede tip.

De non ferro heb ik ook op mijn lijstje gezet.

Collinite 845 is een wax die je na het polijsten aanbrengt?
 
Hartelijk dank voor je reactie.

Heb wel een hogedrukspuit, maar we wonen in een laantje ongeveer een meter of 50 vanaf de parkeerplaats waar de auto staat.
Kan wel een lange tuinslang kopen van 50 meter, maar gaat dat niet ten koste van de waterdruk? Geen idee eigenlijk.

Zal ook eens naar doeken gaan doeken gaan kijken, goede tip.

De non ferro heb ik ook op mijn lijstje gezet.

Collinite 845 is een wax die je na het polijsten aanbrengt?

Je zou bij gebrek aan hogedruk ook nog altijd een handfoamer kunnen bestellen, deze werken minder goed maar doen tenminste iets.

Voor collinite 845 hoef je absoluut niet te polijsten, kun je gewoon na het kleien aanbrengen en doet zijn werk dan ook goed. Ik ben persoonlijk van mening dat als je een auto polijst je dan beter wat meer moeite kunt steken in een coating zoals cancoat bijvoorbeeld wat ook snel aan te brengen is. Maar voor de auto's van vrienden/familie die ik niet polijst en waar ik weet dat ze toch geen stappenplan zullen volgen voldoet de 845 prima.

Mocht je er echt lol in hebben en de auto 1 keer in de 2/3 weken goed wassen zou je ook voor een sealant als beadmaker of wetcoat kunnen kijken die je binnen enkele minuten aanbrengt en het echt wel paar weken red.
 
Je zou bij gebrek aan hogedruk ook nog altijd een handfoamer kunnen bestellen, deze werken minder goed maar doen tenminste iets.

Voor collinite 845 hoef je absoluut niet te polijsten, kun je gewoon na het kleien aanbrengen en doet zijn werk dan ook goed. Ik ben persoonlijk van mening dat als je een auto polijst je dan beter wat meer moeite kunt steken in een coating zoals cancoat bijvoorbeeld wat ook snel aan te brengen is. Maar voor de auto's van vrienden/familie die ik niet polijst en waar ik weet dat ze toch geen stappenplan zullen volgen voldoet de 845 prima.

Mocht je er echt lol in hebben en de auto 1 keer in de 2/3 weken goed wassen zou je ook voor een sealant als beadmaker of wetcoat kunnen kijken die je binnen enkele minuten aanbrengt en het echt wel paar weken red.
Een handfoamer zou dan inderdaad nog een eventuele optie kunnen zijn als het echt niet gaat lukken met een hd.
De collinite 845 staat nu op mijn lijstje om aan te schaffen en te gebruiken.
Maar die collinite 845 heeft toch een andere werking dan bijvoorbeeld de Monello Mezzo, de laatste is een polijstmiddel, die 845 is een wax, dus allebei toch voor verschillende doeleinden?
Er zitten naast de sloten bij de deuren wat lichtje krasjes, dat is de reden waarom ik de auto met de hand wil gaan polijsten met de Mobello Mezzo, goede keuze of niet?
 
Als je met de hand kleine plekjes aan wilt pakken kun je inderdaad de Monello mezzo gebruiken.

De Collinite 845 is inderdaad voor andere doeleinde. 845 is een wax een wax is om je auto een extra bescherm laagje te geven.
 
Tenzij je een gruwelijke HD hebt, zou hij nog moeten werken hoor op 50 meter.

De HD's vragen een bepaalde hoeveelheid toevoer (volume per seconde), maar voor huis-tuin-en-keuken HD's is dat over het algemeen geen probleem.
 
Tenzij je een gruwelijke HD hebt, zou hij nog moeten werken hoor op 50 meter.

De HD's vragen een bepaalde hoeveelheid toevoer (volume per seconde), maar voor huis-tuin-en-keuken HD's is dat over het algemeen geen probleem.
Heb hier maar een simpele Karcher K2 basic staan, dus niet veel bijzonders.
Kan dan wel een hele lange tuinslang gaan kopen, maar als het straks niet werkt is het ook zonde, maar aan de andere kant is een auto wassen zonder tuinslang erbij ook niet echt handig
Goed wassen, goed wassen, goed wassen. Lees goed de basisstappen eens door. Maar ga eerst vooral de voordeur dichthouden; wassen op de juiste manier, met goede middelen.

Disclaimer: als dat proces is blijven plakken heb je de doos van Pandora geopend.....
Stap voor stap beginnen is het motto dus ;)
Ik heb eventueel een Blue Venus Hand Foamer in de aanbieding mocht je er interesse in hebben. ;)
Ik stuur je even een PB
Tenzij je een gruwelijke HD hebt, zou hij nog moeten werken hoor op 50 meter.

De HD's vragen een bepaalde hoeveelheid toevoer (volume per seconde), maar voor huis-tuin-en-keuken HD's is dat over het algemeen geen probleem.

Maar de auto geheel met de hand met Monello Mezzo moet toch ook kunnen?
 
De hele auto kan zeker handmatig, denk wel dat je daarna 3kg biceps spieren hebt gekweekt. Verkijk je er niet op, een hele auto handmatig doen is een zeer pittig intensief klusje

En niets mis met een k2 hoor, werkt al een jaar hier naar tevredenheid, ik vind het zelfs irritant want wil eigenlijk een kranzle maar wacht tot hij kapot gaat
 
De hele auto kan zeker handmatig, denk wel dat je daarna 3kg biceps spieren hebt gekweekt. Verkijk je er niet op, een hele auto handmatig doen is een zeer pittig intensief klusje

En niets mis met een k2 hoor, werkt al een jaar hier naar tevredenheid, ik vind het zelfs irritant want wil eigenlijk een kranzle maar wacht tot hij kapot gaat
Was er al bang voor dat het een pittige en zware klus zou zijn om met de hand te doen.
Begreep ook al dat een setje om op je accu schroefmachine te zetten ook niet de manier is?
Wat zou je me dan kunnen aanraden voor wat betreft een instapmodel polijstmachine?
Is ook niets mis met de K2, heb er alleen een vuilfrees lans bij waar ik niks mee kan met de auto en vraag me af of die K2 het wel gaat trekken wanneer ik deze aan een tuinslang hang van 50 meter
 
Dat laatste denk ik wel hoor, een K2 vraagt niet heel veel en de waterdruk uit de kraan zal echt voldoende zijn. Tenzij er een laf straaltje uit je kraan komt natuurlijk.
 
Dat laatste denk ik wel hoor, een K2 vraagt niet heel veel en de waterdruk uit de kraan zal echt voldoende zijn. Tenzij er een laf straaltje uit je kraan komt natuurlijk.
Uit de kraan komt een goede straal, gaat er alleen om of aan het einde van die 50m slang ook nog genoeg druk zit om de HD te gebruiken
 
De dap setjes op carclean zijn een perfect beginpunt voor het beginnen met polijsten. Ik zou vooral de stappenplannen hier op het forum goed doornemen daar ben ik ook mee begonnen. Eventueel wat filmpjes op youtube van Ammo, vroegere filmpjes van Pan the organizer, forensic detailing, detail geek, chicago auto pro's enz enz. Is zoveel te vinden aan video's die je een goede start kunnen geven.
 
De minimum toevoer voor de K2 is 7 liter per minuut, dat is niet hoog hoor.

Zet maar een emmer onder de beoogde kraan (meeste huisemmers zijn 5 liter of 10 liter). Als je die van 5 liter in een halve minuut vol krijgt heb je marge zat en blijft er na 50 meter nog ruim genoeg uit komen om je K2 te voorzien, zelfs na 100 meter nog wel.

Die van 10 liter zal dus in een minuut vol moeten zitten. Je kunt ook de litermaat pakken, maar dat is minder nauwkeurig omdat je dan zelf groot deel van de meetfout gaat zijn.
 
Hele auto handmatig met Mezzo en daarna nog fijn polijsten kan zeker, trek er alleen wel meer dan 1 dag voor uit, om alles te doen. Zoek ook uit welke wax of bescherming je wil gebruiken, je kunt beter even wachten met polijsten en wel wax (of andere bescherming) aanbrengen, en dan bijvoorbeeld in het voorjaar gaan polijsten. Als je wel polijst maar vervolgens geen bescherming aanbrengt, is het nog steeds niet makkelijk om de auto te wassen. Eventueel kun je als je nog niet gaat polijsten, na het kleien een glaze aanbrengen, en dan pas de wax er op. Een glaze verbergt kleine lakfoutjes zoals waskrasjes, en geeft daardoor extra glans.
 
Hele auto handmatig met Mezzo en daarna nog fijn polijsten kan zeker, trek er alleen wel meer dan 1 dag voor uit, om alles te doen. Zoek ook uit welke wax of bescherming je wil gebruiken, je kunt beter even wachten met polijsten en wel wax (of andere bescherming) aanbrengen, en dan bijvoorbeeld in het voorjaar gaan polijsten. Als je wel polijst maar vervolgens geen bescherming aanbrengt, is het nog steeds niet makkelijk om de auto te wassen. Eventueel kun je als je nog niet gaat polijsten, na het kleien een glaze aanbrengen, en dan pas de wax er op. Een glaze verbergt kleine lakfoutjes zoals waskrasjes, en geeft daardoor extra glans.
Dank je wel voor je reactie.
Goed advies, wellicht is het voor nu beter om eerst goed te wassen, kleien,glaze aanbrengen en te waxen.
Dan in het voorjaar polijsten , heb ik ook nog de tijd om mezelf er goed in te verdiepen.
Dan worden de stappen als volgt.

Stap1
Wassen:

Stap 2
Kleien:

Stap 3
Glaze:
Wat zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken?

Stap 4
Waxen:
Collinite 845

Deze stappen zijn juist? Of beter anders aanpakken?
 
Laatst bewerkt door een moderator: