• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volledig exterieur stappenplan handmatig (met video's) ***20-11-18 Update geplaatst***

Hi,

heb onwijs veel aan dit stappenplan gehad, op grond hiervan heb ik de volgende stappen gedaan (extrieur):

1. Pre wash/foam met DDJ Apple iFoam (daarna in laten trekken en afspuiten)
2. Velgen ingespoten met Monello non ferro en banden geborsteld met Gyeon tyre cleaner
3. 2 emmers gereed maken (1 emmer met handwarm water en shampoo DDJ BTBM, andere koud) 2x gritguard emmer incl gritguards
4. Velgen afspuiten
5. Geheel wassen met 2 emmer methode (Monello thick mit boven en Mag mit lage/viezere delen)
6. Velgen wassen (Valma mit en Monello small + medium wheel woolie)
7. Afspuiten gehele auto
8. Kleien met DDJ Born Slippy en supernatural fine clay
9. Afspuiten en daarna drogen (Monello senza acqua 2x groot 2x klein) let wel; specifiek een aparte senza aqua klein tbv velgen. Ik twijfelde of het nodig was weer te wassen, maar afspuiten (b)leek voldoende na het kleien.
10. Cleaner/glaze; DDJ Lime prime met DDJ blue roo en Monello peluche verde 2x
11. Wax; Het was fris... waxaddict subzero met DDJ fingermitt. Cure tijd was redelijk snel rond de 5minuten bij 3-4 graden Celsius en ‘vochtig weer’ buffing met Monello Senza Bordi
12. Banden insmeren met Gyeon tire express en waxaddict applicator
13. ramen met invisible glass Cleaner/rain repellent en Monello vetro bianco
14. Klaar... tijd voor koffie en de auto bewonderen :cool:

Met hard doorwerken en een auto die 1week daarvoor nog netjes gewassen was iets meer dan vier en een half uur bezig geweest.

Hoor graag tips waar ik mijn schema nog beter kan maken... auto is nog best wel nieuw en durf ‘echt’ (machinaal) polijsten nog niet aan.

Hopelijk helpt deze lijst andere newbies op het forum, ben op dit schema gekomen dankzij alle bestaande Posts en specifiek dit topic, thanks :) !

Groet,
Gilster

Mooie opsomming, dit zijn inderdaad de stappen die ik ook zo‘n beetje wil gaan volgen, het polijsten met een machine laat ik nog maar even aan me voorbij gaan. De producten die ik wil gaan gebruiken ben ik nog wat mee aan het puzzelen.

Waar ik niet helemaal uit kom zijn de volgende zaken:
- Er zitten in het interieur wat aluminium geborstelde panelen, weet iemand hoe en met welke producten je deze heb best schoon kan houden?

- De gehele tellerklok en mediadisplay zijn digitaal, er loopt letterlijk een breed scherm over het dashboard, welke aan de rechter zijde ‘touch’ te bedienen valt. Zijn er tips over hoe deze schoon zijn te maken en welke doeken en middelen je juist wel of absoluut niet moet gebruiken?

- De binnen- en linker buitenspiegel zijn automatisch dimmend, kan ik deze gewoon schoonmaken met de glas reinigers die je voor de ramen gebruikt?

Alvast bedankt voor de tips.
 
  • Leuk
Reactions: Gilster
Het interieur doe ik soms met Kenotek en dan neem ik gelijk alles mee qua interieur, werkt ook antistatisch.
De schermen in de auto doe ik met een licht vochtige pluche mf. Deze zijn eigenlijk nooit smerig dus volstaat dat.
De dimmende spiegels kan je gewoon met een glasreiniger doen :)
 
Wat een handige handleiding, heb ik veel aan! :D

Ik heb ook de gyeon wash mitt besteld en de silk dry droogdoeken.

Ze zijn binnengekomen maar kan ik er direct mee wassen of moeten alle doeken (droog en mf) en wash mitts eerst door de wasmachine voor ik ze gebruik?
 
Nee hoor, dat wassen vooraf kun je doen bij spullen die kleur afgeven om alvast de ergste afgifte te laten plaatsvinden. Het vooraf wassen hoeft niet voor de werking.
 
Erg handig dit om te beginnen, zojuist mijn eerste bestelling geplaatst. Kijken of het virus hier ook helemaal toeslaat zodat ik er nog meer geld tegenaan kan gooien voor nog beter resultaat. Bestelling komt zaterdag binnen als het goed is!
 
Top post voor een beginner zoals ik!

Ik heb alleen een vraagje over de droogdoek.. In je verhaaltje over de droogdoek zeg je dat een microvezel een goede keus is..
Nu heb ik van een kenns 3 Monello Senza Bordi Trio Edgeless Towels en de Monello Vetro Bianco cleaning towel gekregen die hij nog had liggen.
Dit zijn zover ik weet ook microvezel doeken, kan ik die ook gebruiken als droogdoek of is dat echt een andere soort doek speciaal voor het drogen?
 
@Erikkyw - De Senza Bordi's zijn hele dunne doeken (Voornamelijk bedoeld om coatings af te nemen) en de Vetro Bianco is een dunne wafeldoek om glas af te nemen. Deze mf-doeken zijn dus niet bedoeld om veel (water) te kunnen absorberen zoals droogdoeken dit wél kunnen. ;)
 
Met elke doek kun je afdrogen, alleen schiet het met deze doeken niet echt op.
Het gewicht van de doek (zogenoemde gram per m2 = gsm) is bij deze doeken laag dus zijn snel verzadigd en je hebt dus veel doeken nodig. Bij goede droogdoek (1100 gsm of hoger) en beetje groot formaat bijv. 50x80cm kun je hele auto met 1 doek drogen.

Ook zijn droogdoeken stuk zachter / hebben langere vezel, waardoor ze beter over lak glijden tov bovengenoemde doeken.

Als droogdoek zijn Liquid8r van ragcompany en gamma dryer van nuke guys wat mij betreft toppers.

Dus echte droogdoek gebruiken gaat je meer opleveren dan drogen met doeken die je al hebt wat mij betreft.

Vetro bianco kun je wel goed gebruiken voor glas.
 
@Erikkyw - De Senza Bordi's zijn hele dunne doeken (Voornamelijk bedoeld om coatings af te nemen) en de Vetro Bianco is een dunne wafeldoek om glas af te nemen. Deze mf-doeken zijn dus niet bedoeld om veel (water) te kunnen absorberen zoals droogdoeken dit wél kunnen. ;)
Vraagje, kan ik de Monello Matte Opaco op de Senza Bordi's aanbrengen om het interieur te reinigen en daarna af te nemen of zijn ze hier totaal niet voor bedoeld?
Had nog wat goedkope microvezel doeken liggen van de action maar wat ik zo snel zag pluizen die als de malle.
 
Lijkt me wel dat dit kan.

Action heeft ook wel redelijk zachte mf doeken van merk spargo, voor als je goedkope doeken zoekt.
Kijk even naar verhouding polyester-polyamide op het label. Dit moet minimaal 80-20 zijn. Waarbij 20% wel hoger mag zijn maar niet lager.
Die doeken pluizen niet.

Ik gebruik die doeken voor allerhande klusjes en zijn prima te gebruiken voor dashboard of kunststof.

Kwaliteit mf doeken van valet pro, monello of ragcompany zijn wel kwalitatief beter (voor op lak of krasgevoeliger onderdelen) maar voor minder krasgevoeliger onderdelen volstaan action doeken ook prima.

Wel wassen max 40 graden met mf wasmiddel (Rag company rags to riches OF wasmiddel van the collection zijn toppers).
En ik doe ze ook in droger op stand sportkleding of voorzichtig drogen. (Mag niet te heet worden, microvezel smelt bij 60 graden). Dan worden doeken weer heerlijk zacht. :) beter dan met drogen op een rekje vind ik.
 
Interessant wel, waarom dan niet heb je hier meer info over dan @RoCo

ik zou / durf mijn doeken niet te wassen op hele hoge temperaturen. Microvezel is eigenlijk gewoon kunststof (net zoals nylon) dus redelijk kwetsbaar. Ben toch bang dat de vuilopnemende werking minder wordt.
 
Uiteraard! Kijk bijvoorbeeld eens:

Hier
en
Hier
en
Hier (140 graden fahrenheit is 60 graden Celsius)

40 graden zie je genoeg als aanbevolen temperatuur maar ik wil vooral aangeven dat 60 graden niet het punt is dat ze smelten. Dat ligt hoger zo rond de 95 graden.

Het blijft: hoe lager de temperatuur, hoe vriendelijker voor je was. Hoe hoger de temperatuur hoe effectiever de reiniging van het wasmiddel.

Ik gebruik nu al jaren 60 graden, doe ze in de droger (lage temp/synthetisch programma) en de doeken zijn nog als nieuw. Anders gezegd: ik heb er in drie jaar tijd nog geen één verwassen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen