Het product zelf is niet mis mee, als jij het een fijn product vindt dan is dat natuurlijk prima.
Sorry dibbuz nog even voor mijn beeldvorming goed te krijgen. Als ik de auto gewassen heb, etc als laatste doe ik een detailer gebruiken en daarna een sealant als bijv. Wetcoat? Klopt dat? Of geen sealant en alleen een detailer? Maar hoe krijg je dan die goede bearings? En hoe zit dat met bijvoorbeeld Gyeon Cure of Koch-chemie Fse? Gebruik ik dat dan nog daarna of voor de wetcoat/p&sbeatmaker etc? Ik snap niet zo goed de volgorde daarin. Zou iemand mij dit helder kunnen uitleggenZelf zou ik nooit beiden op dezelfde dag gebruiken, dat is vragen om vlekken omdat verse producten met elkaar soms niet helemaal lekker gaan. Het hoeft natuurlijk niet maar de kans is wel groter.
Zoals aangegeven hierboven kan een detailspray wel/geen bescherming geven of wel/geen glans toevoegen. Dat is een keuze die je zelf zal moeten maken of je dat wel of niet fijn vindt. Een detailspray die veel glans toe kan voegen geeft ook meer kans op vlekken als je het niet goed verdeelt.
WetCoat van Gyeon geeft géén UV-bescherming en is daardoor niet geschikt als stand-alone bescherming maar altijd als topping.
Gebruik het niet op warme dagen en altijd direct afspuiten, nooit langer dan 5 seconden laten zitten. Hechting is direct dus je hoeft zelfs geen seconde te wachten. Langer wachten=meer kans op vlekken.
Oke dank, maar een detailer brengt toch meer glans dan een wetcoat. Ik dacht dat wetcoat een 'spray' sealant was?!Wetcoat is géén sealant. Dit product dien je spaarzaam op te spuiten per paneel en meteen afspuiten met hogedruk. Je hebt dan instant bescherming.
Dit zou je na elke 3 á 4 wasbeurten kunnen gebruiken om de bestaande bescherming te boosten.
Heb je bijvoorbeeld geen mogelijkheid om dit te doen, dan kun je de lak behandelen met een quick detailer na het wassen.
Maar gebruik jij na je detailer nog een spray sealant?Een detailerspray hoeft van zichzelf geen bescherming in zich te hebben (denk aan spray & wipe of Final finish).
Ik gebruik de detailerspray als drooghulp en om eventuele kalkvlekken te verwijderen bij het afdrogen.
Het heeft in mij ogen weinig zin om eerst Wetcoat te gebruiken en dan Ceramic detailer. Ik denk dat het je eerder problemen als gemak kan opleveren omdat je product op product stapelt.
Glans zit niet in een potje of flesje. Was het maar zo makkelijk.Oke dank, maar een detailer brengt toch meer glans dan een wetcoat.
Heeft monello aquafobia wel UV-bescherming?@DetailingDutch Als je WetCoat aanbrengt op de manier zoals ik aangaf in mijn vorige post dan heb je instant mooie knikkers op je lakwerk. Maar gebruik WetCoat niet als losstaande bescherming want het biedt geen UV-bescherming. Alleen vuil- en waterafstotende eigenschappen.
En toch bestaat die "meuk" wel.Glans toename is een perceptie.
Was het maar allemaal zo makkelijk, hup, spray wat shizzle op een auto en shinen als een hondel*l in de maneschijn, dan was onze hobby wel heel erg simpel en van korte duur
Auto exterieur reinigen
1. Was altijd eerst de velgen en de banden goed schoon.
- Maak gebruik van een bandenborstel- Maak gebruik van een velgenborstel. (Welke velgenborstel voor welke type velg is raadzaam?)- Mothers wax back to black tire renew cleaner voor het wassen van de banden.2. Gebruik ook een de ironizer voor je velgen.
- Voor de velgen Monello Non-Ferro
3. Pre wash je auto door al het vuil weg te halen.
- Valet Pro Foamula 1- Bilt-Hamber Touch-Less snow foam- Afhankelijk van hoe vies de auto is kan ik de keuze maken.
4. Was nogmaals je auto eventueel na of is deze stap overbodig?
- Het nogmaals wassen geeft mij een betere vertrouwen, maar of dit noodzakelijk is vraag ik mezelf ok af. Dus vandaar de vraag ook aan de experts. Als dit zo is, dan vraag ik me af met welk product je het in deze stap nogmaals wast.- Gebruik voor de bovenste en onderste deel van je auto een aparte wash mitt.
5. Je kunt een de ironizer gebruiken op je lakwerk om vliegroest en andere ijzerdeeltjes uit de lak te krijgen.
- Wordt Hiermee stap 4 wellicht overbodig?
6. Spray de de ironizer voldoende in op het oppervlak en verdeel het met een microvezeldoek of een vochtige washandschoen.
- Laat het intrekken en je zult zien dat er een paarse kleur/kringetjes zullen ontstaan als teken dat de vervuiling los komt.
7. Spoel het vervolgens met water eraf of gebruik een detailerspray met een microvezeldoek.
8. Nu kun je door gaan naar kleien. Het kleien doe je per paneel en spray je eerst de detailer spray op het oppervlak.
- Monello dolce verde klei in mijn bezit- Kleien doe je in rechte banen met 50% overlap van de banen.- Tijdens het kleien houdt je hand plat.- De eerste keer kleien zal het oppervlak stroef voelen. Hoe vaker je over het oppervlak gaat, hoe makkelijker de klei over het oppervlak zal glijden.- Spray af en toe weer detailer spray bij.
9. Gebruik vervolgens een paint cleaner zonder schuurkorrel Poorboys Professional Polish. De paint cleaner haalt de vervuiling in de lak weg.
- Dit kan ook met de polijstmachine neem ik aan? Zo ja, welke foam pad kan ik hiervoor het beste gebruiken?.- Welke foam pads gebruik je per stap voor het polijsten? Ik heb de DAP EVO monello raffini bundel.- Heb de Collinite liquid insulator wax zie lijstje.- Heb de Monello Raffini 5.5 inch pads Rood / Geel / Oranje / Wit.- Stand van de machien voor paint cleaner op 3 - 4?
10. De eerste stap van het polijsten is om ervoor te zorgen dat je de swirls en eventuele krassen met de polijstmachine weghaalt.
- Hier kan dus een zwaardere pad worden gebruikt (indien nodig) zoals de oranje foam pad of is het zo begin gewoon met een medium polijst middel en medium polishing pad (de witte foam pad). Afhankelijk van het resultaat kan je bepalen of je een whool pad of bijvoorbeeld de oranje pad moet gebruiken.- Hier zou ik dan de premium compound kunnen gebruiken? https://www.carclean.com/nl/monello-raffini-veloce-premium-compound-250ml.html- Stand van de machine 5-6?-
Tweede stap:- Medium polish met een zachte polishing pad.- Stand van de machine 4- 5?- Welk product gebruik je hier? Is dat de: https://www.carclean.com/nl/monello-raffini-mezzo-polish-250ml.html-
Derde stap:- Finishing polish met een finishing pad om de glans op te halen.- Het product : https://www.carclean.com/nl/monello-raffini-finale-finishing-polish-250ml.html zou ik hiervoor kunnen gebruiken?- Stand van de machine 3?-
Vierde stap: - In de wax zetten met Poorboys World Natty's liquid blue of met Liquid insulator wax van Collinite? Welke kleur pad is hier aan te raden? Is het dan bijvoorbeeld verstandig om gebruik te maken van Raffini 5,5 inch Foam Finishing Pad?- https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-natty-s-liquid-blue-473ml.html- https://www.carclean.com/nl/collinite-liquid-insulator-wax-no-845-473ml.html
De eerste stap voor het polijsten is dit bijvoorbeeld dan de Monello Raffini Veloce Premium Compound Nadat ik een paint cleaner heb gebruikt? Welke kleur pad is hier aan te raden (de witte pad in dit geval?)?
- Wanneer gebruik je de compound?
- Wanneer gebruik je de polish? https://www.carclean.com/nl/monello-raffini-mezzo-polish-250ml.html
13. Nadat de auto is gepolijst en in de wax is gezet komt het onderhouden van je auto. Je kunt de auto de eerst volgende wasbeurt bijvoorbeeld wassen met bathe+.
- Of met een ph neutrale shampoo en een gyeon wet coat erop?
Auto interieur reinigen
1. Gebruik een borstel om de hardnekkige stof in de bekleding, in de randen, onder de stoelen weg te poetsen.
- https://www.carclean.com/nl/monello-leer-en-interieur-reinigingskit.htmlhttps://www.carclean.com/nl/monello-leer-en-interieur-reinigingskit.html
2. Als je de stoel gaat stofzuigen, zorg ervoor dat de luchtopening van het eindstuk open staat en niet de bekleding beschadigd doordat er te veel zuigkracht op zit.
3. Gebruik voor de cockpit en hoogglans delen altijd een paardenhaar kwast om geen beschadiging te geven aan de onderdelen.
4. Spray altijd je microvezel doek en niet op de cockpit zelf.
5. Zorg ervoor dat je de naadjes / kuiltjes ontstoft - met een paardenhaar wast.
6. Wrijf daarna een microvezeldoek en de detailerspray van poorboys of monello perfetto.
- https://www.carclean.com/nl/monello-perfetto-detailer-spray-1000ml.html
7. De stuur kan je met de interieur cleaner van monello matte opaco, wrijf daarna met een vochtige doek na en daarna met een schone doek nawrijven zodat het droog wordt en doe nog een ronde met een vochtige doek.
- https://www.carclean.com/nl/monello-leer-en-interieur-reinigingskit.html
8. Voor de deuren kan je de interior cleaner gebruiken van monello. Ga eerst de kiertjes langs met een kwast om het stof eruit te halen. Maak het doek eerst eerst nat met de spray en bij grote vlekken kan je op het oppervlak sprayen.
- https://www.carclean.com/nl/monello-leer-en-interieur-reinigingskit.htmlJe kunt ook de borstel met paardenhaar gebruiken om de viezigheid weg te poetsen. Spray ook op de paardenhaar borstel.
9. Schoonmaken dorpels en zijkanten met de stoelen. Spray altijd weer op de doek. Kijk Nadat het product is opgedroogd of er nog vlekken over zijn. Zo ja, behandel de plek dan nogmaals eventueel met een borstel. Sommige vlekken hebben te maken met de beschadiging van het kunstof.
10. Vlekken in de stoelen reinigen. Spray de interior cleaner matte opaco op de doek en ga het hele oppervlak / stoel schoonmaken dus laat niet 1 kant staan en doe gewoon beide kanten van de stoel. Bij hardnekkige vlekken kan je een paardenhaar borstel gebruiken.
- https://www.carclean.com/nl/monello-leer-en-interieur-reinigingskit.html
Voor een volledige leren stoel:
- https://www.carclean.com/nl/gyeon-q2m-leathercleaner-natural-1000ml.html
- https://www.carclean.com/nl/gyeon-q2-leathercoat-500ml.html
- OP ALCANTARA DELEN MOET JE NIET GAAN BOENEN en kan je het rustig met een doek of de paardenhaarborstel laten inwerken en afnemen met een doek. Dit is volgens mij wel een belangrijke vraag. Hoe maak je alcantara het beste schoon? Wat is jullie ervaring? Welk product en doek kan ik hier het beste voor gebruiken?
Kunsttof delen weer zwart maken en vlekken verwijderen.
1. Vlekken op kunsttof delen weghalen.
- coating blijft lang zitten.
- je kunt het maar eenmalig gebruiken en is duur in aanschaf.
- black wow is een dressing. kan je vaker gebruiken.
- beste met een applicator pad de vlekken weghalen met de pre wow pre cleaner
- https://www.carclean.com/nl/black-wow-pre-wow-pre-cleaner-177ml.html
- niet te kort inwerken van het product anders komen de vlekken weer terug.
- Dus eerst de hele kunsttofdeel met de pre wow schoonmaken.
- daarna met een doek de pre wow wegpoetsen
- ga daarna met de black wow (heb je echt een paar druppels van nodig met een microvezel applicator pad van nodig) de kunsttofdelen inwrijven in rechte banen
- https://www.carclean.com/nl/black-wow-black-wow-classic-exterior-trim-restorer-119ml.html
- je kunt de plaat onder de voorruit / de ruitenwissers ook met dit product weer zwart maken. je kunt het een kwartier laten intrekken en daarna met een microvezeldoek inwrijven.
Schoonmaken pads
Je kunt de pads onder de warme kraan met wat afwasmiddel schoonmaken en met je knokkels masseren. Daarna voorzichtig uitknijpen en laten drogen op een rekje. De wasmachine op een lage temperatuur en zonder centrifuge kan eventueel ook, maar dat kan wel de levensduur van de pads verkorten.
Ook kun je gebruik maken van de dirt lock pad washer system.
Om even een volledig beeld te geven van wat ik aan producten heb. Zou ik het heel erg op prijs stellen als jullie mij kunnen helpen bij welke stap ik welk product het beste kan gebruiken en op welke wijze (zoals welke doek, laten inwerken x minuten bijvoorbeeld).
eerste stap
Heel erg bedankt. Zal mijn stappenplan aanpassen. Super tof van je, nogmaals heel erg bedankt voor het doornemen en het geven van een uitgebreid antwoord.Poeh hey, da's inderdaad een lappie tekst. Ik zal het ongeveer per stap even citeren en op-en-aanmerkingen geven.
* Begin met Stap 3 - Voorwassen
Zelf geef ik ALLES een voorwas middels een foam. De gehele auto, dus ook velgen/banden/wielkasten. Zeker bij donkere en/of velgen met een gevoeligere lak wil je kunnen 'schrobben' zonder overbodig risico op defecten. Ook werkt het voorwassen bij het losweken van vervuiling in de wielkasten en de banden (wangen) krijgen ook zeker al een goede voorreiniging.
Als je eerst met de wielen wilt beginnen, kan je ook alleen eerst deze voorwassen en later pas de auto zelf.
* Bij stap 4 spreek je over ''nogmaals wassen'',
maar je hebt nog geen handwas uitgevoerd. Een voorwas is touchless c.q. geen agitatie, een handwas uiteraard wél.
Zelf prewash ik de auto, spoel dit goed af, foam opnieuw de auto en gebruik deze foamlaag als extra lubricatie náást de shampoo in de sopemmer.
* Welke velgenborstel voor welke type velg is raadzaam?
Primair kijk ik naar hoeveel ruimte om te werken een velg geeft. Is het multispaaks met weinig ruimte, dan zal je met een WC-borstel-achtige borstel niet uit de weg kunnen. Dan kan je overwegen om een smallere versie te gebruiken. (Bijv. de Wheel Woolies zijn er in verschillende maten) of gewoon een goede kwast om de voorzijde en naden/kieren te raken.
Zelfde idee bij het reinigen van het velgbed; Krijg ik gemakkelijk een dikkere stang tussen de spaken door of niet..?
* Gebruik voor de bovenste en onderste deel van je auto een aparte wash mitt.
Dit is een optie, maar ik ben van mening als de auto in een goede bescherming staat en je een goede prewas hebt gedaan, er vrijwel geen extra vervuiling op de lagere delen zal zitten. Bijkomend dat je een washmitt steeds goed spoelt.
(Een laag trafficfilm zal overal nog zitten, maar geen dikke plakkaten modder of grindtegels die tijdens een handwas voor defecten kunnen zorgen)
* Stap 5 en 6 is één stap - Ontijzeren van lakwerk
- Verdelen van het product niet doen met een droge doek, want dan neem je product af i.p.v. te verdelen. Persoonlijk zou ik kiezen voor een vochtige washandschoen zodat product beter verdeeld wordt én ietwat verdund wordt zodat er betere verdeling is.
- De verkleuring van het product (bloeden) is geen teken van vervuiling dat loskomt, maar een reactie van het product dat roest oplost. Als je voldoende product heb gebruikt, zal je dus 'druipers' zien of 'puntjes'.
* 7. Spoel het vervolgens met water eraf of gebruik een detailerspray met een microvezeldoek.
- Bij stap 4 sprak je over nogmaals wassen, zonder een eerste keer gewassen te hebben. Als je dan al een tweede handwas zou willen doen, dan zou je dit ná het ontijzeren kunnen doen als je eventueel residu van het product wilt verwijderen omdat je na deze stap meteen een wax o.i.d. wilt aanbrengen. (Extra reiniging, rekening houdend met de hechting van een LSP)
Als je nog wilt gaan kleien, kan je de auto ook gewoon goed spuiten en eventueel na het kleien + afspuiten die tweede handwas kunnen doen.
- Als de klei wat stug en hard is door lagere temperaturen, kan je deze ook even in warm water leggen alvorens gebruik.
- Kleien in rechte banen is een optie, maar mijn mening is dat je er gewoon voor moet zorgen dat je alles goed raakt en voldoende lubricatie blijft houden. Zelf klei ik veelal in overlappen cirkels zodat het glijmiddel verdeeld blijft en niet wordt weggewreven door het maken van rechte banen.
- Als een klei meteen stroef over de lak loopt, ondanks goede lubricatie, dan is er enorm veel grovere vervuiling en dan is het risico op marring of defecten een stuk groter. Ik zou dan eerst nogmaals de lak gaan wassen met specifieke producten zoals de-ironizers/teer-en-harsverwijderaars/etc. en goed heet water.
- De lak chemisch reinigen alvorens het polijsten, dat is een optie, maar overbodig wanneer je gaat polijsten.
- Een polijstmiddel is een paint cleaner + korrel.
- De tijd en moeite die je stopt in het cleanen, kan je ook besteden aan een rondje polijsten met een fijn polijstmiddel en dan heb een betere cleaning én eventueel wat correctie.
- Een paint cleaner kan je gebruiken i.c.m. een fijne polijstpad. Zo heb je voldoende druk (hardheid van de pad) om de cleaner goed in te werken.
- Van grof naar fijn; Geel --> Oranje --> Wit. (Rood is een zachtere wax-pad)
- BIj het paint cleanen wil je geen hogere snelheid om het product te laten slijpen, maar om het product in te werken op de lak en achter te laten. Dus een lagere machinesnelheid is aanbevolen. (2-3)
- Van grof naar fijn; Geel --> Oranje --> Wit. (Rood is een zachtere wax-pad)
- Van grof naar fijn; Veloce --> Mezzo --> Finale.
- Van grof naar fijn; Machinesnelheid 6 --> 5 --> 4.
- Hoge machinesnelheid + lage armsnelheid = slijpen. (Polijsten)
- Lage machinesnelheid + hoge armsnelheid = verdelen/product achterlaten. (Waxen, glazen, etc)
- Combi van pad + polijstmiddel is wat de gradatie bepaalt. Geel + Veloce = Grof. Geel + Mezzo is een stap tussen de grove-combi en medium-combi, maar ik zou geen tussenstappen maken en gewoon de 3 combi's aanhouden.
- Met welke combi/gradatie je moet beginnen, zal je weten na het maken van een testspot. Als de lak dusdanig zacht is, dat een fijne combi al voldoende is, dan is een medium-of-grove-combi uiteraard overkill en zonder van je lakdikte.
* Waxen is niet de 4de stap van het polijsten.
Een nieuwe laag bescherming aanbrengen, op welke manier dan ook, is onderdeel van ''onderhoud''. Dit onderhoud begint wederom met een goede wasbeurt (Voorwassen, handwas, etc)
Als je een HD + foamlans hebt, zou ik kiezen voor het foam van de Bathe+ en niet een handwas.
Als je niet kan foamen, dan zou ik kiezen voor de Wetcoat. (Wetcoat kan je overal goed aanbrengen en afspuiten, bijv. ook in je wielkasten en velgbed, waar je met je handschoen niet wilt komen of kan komen)
* Begin met stofzuigen
- Middels stofzuigen verwijderen je het gros van de vervuiling. Dit kan je combineren met een borstel/kwast tijdens het zuigen.
- Zolang je niet een stofzuiger gebruikt met een 6-in-lijn-motor, hoef je geen beluchting open te zetten om je bekleding niet te beschadigen.
* Gebruik een zachte kwast/borstel voor gevoeligere materialen.
Een paardenhaarborstel is vrij stug en zo ook sommige kunststofborstel-en-kwasten. Hoe zachter, hoe beter.
* Detailerspray
Ik zou kiezen voor de Poorboys-versie. Deze is breed inzetbaar, niet alleen voor je interieur. (Drooghulp, all-round detailer) Ook is deze te verdunnen en dus meer Bang for Buck.
* Droog, nat, droog, nat...
Gebruik een product volgens handleiding. Nawrijven met een vochte MF-doek kan betekenen dat je product weer afneemt en kan nadelig zijn als dit niet de bedoeling is of juist goed als je eventueel residu wilt verwijderen.
* Vlekken in stoffen bekleding
Je kan kiezen om de duurdere Opaco te gebruiken, maar het zou voordeliger (en misschien beter) om hier een All Purpose Cleaner voor te gebruiken. Deze is breder inzetbaar. (Ook bij vele andere stappen, zoals het exterieur) Dus bijv. de genoemde APC+D van Poorboys. Hiervan kan je op het forum vast wel wat verhoudingen vinden en dus ook toepassingen. (Stoffen bekleding, onbehandeld kunststof, banden, motorruimte, velgen, naden en kieren, etc)
* OP ALCANTARA DELEN MOET JE NIET GAAN BOENEN en kan je het rustig met een doek of de paardenhaarborstel laten inwerken en afnemen met een doek. Dit is volgens mij wel een belangrijke vraag. Hoe maak je alcantara het beste schoon? Wat is jullie ervaring? Welk product en doek kan ik hier het beste voor gebruiken?
- NIET BOENEN, zeg je... Maar wel boenen met een doek of zelfs borstelen.
- Je spreekt over lederen bekleding en Gyeon reiniger + coating, maar ook over alcantara. Deze twee materialen moet je ver van elkaar houden qua behandeling en onderhoud, ook al kunnen ze in één en dezelfde stoel gebruikt worden. Duik dus nog even goed in de stof over beide materialen.
- Dit staat onder het kopje ''Intereur'', maar je hebt het over het exterieur.
- Ik neem stiekem aan dat je met ''coating'' doelt op Gyeon - Trim.
- Blijft inderdaad erg lang werken.
- Is inderdaad wat duurder in aanschaf.
- Is maar éénmalig te gebruiken..? (Na goede reiniging van het materiaal kan je het opnieuw aanbrengen en met één flesje kan je vrij lang doen)
- Voor alle vergelijkbare producten geldt hetzelfde; Goede reiniging, eventueel ontvetten, product aanbrengen volgens handleiding.
- Gewoon met je vingers masseren is voldoende. Tenzij je perse de pads met je vuisten wilt kneden.
- Niet uitknijpen c.q. wringen, maar tussen platte handen het water eruit drukken.
- In de wasmachine de pads wassen, dat zou ik gewoon niet doen. Het foam krijgt harder op z'n lazer en de velcro/verlijmijng zal het ook niet grappig vinden. (Al is het maar op langere termijn)
Dit is een kwestie van inlezen. Op het forum of gewoon de handleiding bij het product. En uiteraard wat logisch verstand.
Ik neem dus ook aan dat je hebt nagedacht over waarom je al de genoemde producten hebt aangeschaft.