• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is je favoriete Wash Mitt?

newrob

Detailing rookie
19 nov 2009
16
0
Een auto wassen zonder een fijne Wash Mitt / washandschoen o.i.d. zullen velen onder ons zich niet meer kunnen voorstellen.
De spons is iets uit de vorige eeuw en tegenwoordig zijn het meer de microvezelproducten die ons helpen bij een goed eindresultaat, nietwaar? Maar welke van deze is je favoriet?

Deze poll is wederom geen vergelijkende test waaruit de beste gekozen zal worden, maar ik ben benieuwd waarom een Wash Mitt jouw favoriet is, immers je bent ooit tot een keuze gekomen om er een te kopen en te blijven gebruiken. ;)

Als je dit ook met een goede motivatie kan onderbouwen zal het gewaardeerd worden wanneer je dit in een berichtje hieronder schrijft.
Waar je dan aan kan denken is de vraag waaraan een Wash Mitt moet voldoen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de volgende eigenschappen:
- Een Wash Mitt moet veel sop-water kunnen opnemen;
- hij moet zacht zijn voor de autolak;
- hij moet vuil opnemen zodat er geen krassen ontstaan tijdens het wassen;
- hij moet dit vuil weer gemakkelijk los laten wanneer je de Wash Mitt door de tweede emmer haalt en over een Grit wrijft.
- na het gebruik zijn zaken belangrijk of je 'm kan wassen in de wasmachine, etc.

Ik kon maar een poll samenstellen met 8 keuzen en dit zijn de deelnemers:
A. € 17,99 - Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt
B. € 17,99 - Mothers Wax Genuine Lambswool Wash Mitt
C. € 13,99 - Carclean.com Wool Wash Mitt
D. € 9,98 - Poorboys World Chenille Wash Mitt
E. € 11,99 - Cobra 'The Bone' Spons
F. € 9,98 - Carrand Microfiber MAX Premium Body Sponge
G. € 17,99 - Lake Country Red Ultra Soft Wash Mitt
H. € 24,99 - Dodo Juice Supernatural wash mitt 'Wookie's Fist'

De poll heeft geen einddatum, maar t.z.t. zullen we de winnaar vaststellen.
Wat vinden jullie van een de titel "Favoriete Wash Mitt 2009"?

Veel plezier met kiezen :party:
 
Net als met de shampoo-poll kan ik alleen een mening geven over producten die ik zelf heb of heb gebruikt.
Ik heb twee Meg's Ultimate Wipe Wash Mitts (een reserve) en een Cobra 'The Bone'.
De Bone is wel lekker om wat extra sop uit je emmer te kunnen pakken, maar de Meg's Mitt vind ik toch fijner in gebruik.

De Meg's mitt zat bij mijn allereerste bestelling, dus misschien ben ik daar iets meer aan gehecht :roll . De Bone heb ik naderhand voor weinig over kunnen nemen en ik had hier goede reviews van gelezen.

[edit] even voor de gestelde criteria:
- Een Wash Mitt moet veel sop-water kunnen opnemen
De Bone kan duidelijk meer meenemen, maar de hoeveelheid die de Meg's mitt opneemt is ruim voldoende.

- hij moet zacht zijn voor de autolak
Bij beiden geen probleem.

- hij moet vuil opnemen zodat er geen krassen ontstaan tijdens het wassen
Ook bij beiden goed. De vezels van de Meg's mitt zijn voor mijn gevoel wel wat grover en langer.

- hij moet dit vuil weer gemakkelijk los laten wanneer je de Wash Mitt door de tweede emmer haalt en over een Grit wrijft
Ik heb geen Grit Guards, dus ik wrijf ze tegen mijn handen schoon. Hier een lichte voorsprong voor The Bone.

- na het gebruik zijn zaken belangrijk of je 'm kan wassen in de wasmachine, etc.
Ik mik al m'n gebruikte microfibers in de wasmachine. De Meg's mitt is als enige vaak al droog genoeg na alleen centrifugeren. De rest gaat kort de droger in (Bone uitgezonderd).
 
Helaas staat de mijnde er niet bij. De mijnde is niet meer leverbaar via Carlean. Heb een Carrand - Microfiber MAX Total Clean All Over Wash Mitt. Deze werd in april 2009 toen ik begon met detailen geadviseerd door Dibbuz.

Dit is hem:

car-washmitt.jpg


Aan de zijkant heb je een 'netje' om vliegenresten te verwijderen. De bovenkant heeft korte haartjes en aan de onderkant zie je de dreads. Hij bevalt mij erg goed. In de mitt zit een zakje waar je je hand in doet zodat deze niet nat wordt tijdens het wassen. Alleen dan moet je de mitt niet te ver in het sop doen.
Ik breng deze keer geen stem uit, omdat mijn mitt er niet bij staat. Wil in de toekomst nog wel een andere mitt proberen daarom houdt ik deze 'verkiezing' in de gaten... :cool:
 
De opmerking over de spons onderschrijf ik meteen.
Ik ben pas kort geleden met een mitt begonnen, maar het is een weldaad.

Ik heb een onbekend merk. Wel MF dreadlocks aan de ene zijde en glad MF aan de andere.
Neemt lekker veel vocht / sop op. Neemt het vuil goed af maar laat het bij uitspoelen ook weer los.
Ik vind de manchet wel belangrijk, te los verhoogt het risico van op de grond vallen.
Gewoon gewassen in kort programma 40 C en drogen op een rekje.
Heb wel wat besteld (finger mitts), moet dat nog uitproberen

Hans
 
the bone voor mij!

de greep van de vertrouwde spons, en de veiligheid van een washmit!

ik vind het een heerlijk ding, en zou echt niet anders willen.
heb zelf diverse chenille washmitts gehad.. maar de greep van een spons vind ik heerlijk..

er zijn ook niet veel mitts waar mijn hand in past.. gezien ik grote handen heb.

de bone is niet glad, en valt in mijn geval ook niet snel..
neemt goed vuil op, en schuift dit niet vooruit (te zien aan de afdruk bij bijvoorbeeld de onderkant van een deur) en laat dit makkelijk los..
tevens is dit makkelijk te controlleren door de witte kleur!
neemt veel sop op (met 10 liter kan ik net een goed geproportioneerde sedan wassen (mondeo 4 redde ik NET ) )
 
Ik gebruik de Carrand - Microfiber MAX Total Clean All Over Wash Mitt en die staat niet in het lijstje.
Ook niet meer in de webshop, word deze niet meer verkocht CC?
Verder gebruik ik voor de onderkant de PB Mega Plush Mitt Lanrge en die staat ook niet in het lijstje.
De Meguiar'sUltimate Wipe Wash Mitt heb ik ook maar nog niet genoeg gebruikt om daar mijn stem aan te geven.

Geen stem dus van mij.
 
De Meg, heb geen andere (nog).
Deze bevalt mij wel zéér goed.
Soms met handje er in, soms dubbelgevouwen (zwarte handgat binnenin ) en zodoende dus meer a la spons / bone qua gebruik.
 
Absoluut de Bone! Ik heb graag een mitt die veel water opneemt. Bovendien houd hij makkelijk vast. Ik heb er dan ook 2, naast de gewone Poorboys washmitt. Een mitt waar je je hand in moet doen (helemaal met een 'duim') vind ik niet handig, alleen voor de achterkant van de spaken van de velgen. ;)
 
Voor mn eigen auto heb ik Wookie.. Heerlijk. vooral sinds de vervloekte type bagdes er af zijn. Het enige nadeel dat ik ook van Wookie kan noemen. De haren blijven zitten tussen de type plaatjes van de auto.

Voor anderen heb ik de meguiars washmitt ( opzienbarend gezien de kwaliteit van de hardware van dit merk)

voor de velgen heb ik dan nog een merkloze mitt (lijkt op de carrand maar is het niet)
 
Ik durf het nauwelijks te zeggen. Maar mijn echte favoriet staat er gewoon niet tussen.
Ik geef absoluut de voorkeur aan de goedkopere handschoenen, zoals bijvoorbeeld de Valma en de Action MF.

Zeker als die 30 keer of meer zijn uitgewassen. Dan zijn ze superzacht. Door de lange 'krullen' komt het vuil dieper in de handschoen te liggen. 1 keer wiebelen in een emmertje en al het vuil laat los.

The Bone neemt inderdaad veel water op. Daardoor wordt deze mitt veel en veel te zwaar. Vuil hoopt zich op aan de uiteinden van de vezels. Bijna niet los te krijgen.
Ook de lamswollen haren 'pakken' het vuil op de toppen. Daardoor blijft het vuil naar mijn idee veel te dicht in de buurt van de lak. Losweken is een crime ....

Ik werk het liefste met een handschoen die je losjes op de lak legt. Ik aai dan met de handschoen. De goedkope jongens voldoen het beste, voor mijn manier van wassen.
 
Wat ik me afvraag is wat het verschil nu echt is tussen de Carrand (zie plaatje uit mijn eerdere post) en de heel populaire Meg's wasmitt. De Carrand heeft dreads die mijn inziens veel vuil op kunnen nemen. De wasmitt van Meg's heeft dit niet. Zit hier dan de kwaliteit van het goed schoonmaken van je auto in?
 
de Meg washmitt is gewoon het werkpaard onder de washmitts; zeer sterk, eenvoudig uitwasbaar, goede resultaten, betaalbaar, etc.

De mothers lambswool en de wookie zijn erg leuk en fijn, maar voor het gemak van onderhoud kies ik voor de Meg.
 
Binnetie zei:
De Carrand heeft dreads die mijn inziens veel vuil op kunnen nemen. Zit hier dan de kwaliteit van het goed schoonmaken van je auto in?

Hoi Binnetie: Die 'dreads', zoals jij dat zo mooi omschrijft, zijn precies wat ik bedoel. Of daar het geheim zit, lijkt me een beetje ver gaan. Maar juist die lange M.F. draadjes zijn voor mij in elk geval de absolute prijswinnaars. Het vuil verdeelt zich heel erg mooi en diep over deze draadjes. Ligt er natuurlijk ook aan, hoe hard je aan het boenen bent. Ik ben inmiddels een absoluut voorstander van 'aaien'...

De draadjes tegen de lak aanleggen. Lekker nat houden en rustig op en neer bewegen. Het vuil 'losweken' en in de handschoen dirigeren.

Zoiets als deze ..... ook bij CarClean. Hoe vaker je er mee wast en hem uitwast, des te fijner die gaat werken .....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb diverse mitts.

- meguiars wash mitt
- wookie's fist
- mothers lambswool
- the bone
- goedkoper action 'dreadlock' washmitts

Meguiars washmitt
Goede stevige mitt (als in kwaliteit), neemt vuil goed op.
Enig nadeel is dat deze soms te groot is voor kleine handen, de kans dat de mitt van je pols afschiet is groot.

De Wookie
Neemt héél véél water op, wat de afvoer van vuil ten goede komt
Vindt ik persoonlijk géén succes, veels te zwaar als ie doorweekt is, 4 x dopen in een 10 liter emmer en deze is leeg, veels te groot, je komt niet onder handgrepen o.i.d.

De Mothers lambswool mitt
Fijne washmitt, zacht voor de lak, neemt veel water op wat de afvoer van vuil ten goede komt.
Enig nadeel is dat deze een erg lange tijd nodig heeft om te drogen en redelijk snel kapot gaat in de zin van dat de rode stiksel om de pols loslaat.

Cobra the bone
Zoals eerder gezegd, de eigenschappen van een microfiber washmitt met de vorm van een spons.
Ligt goed in de hand, stevig doch zacht.
Enig nadeel is dat voor mijn persoonlijke gevoel deze erg stug aanvoelt, je kan niet echt lekker de contouren van de wagen volgens. Voorbeeld is onder de greep van de deur.

Goedkoper Action 'dreadlock' washmitts
Deze gebruik ik alleen voor het vuile werk zoals onder de motorkap of voor de velgen.
Vindt het gewoon zonde om een van bovenstaande 'dure' mitts hiervoor te gebruiken.
Groot voordeel van de mitts is de prijs, slechts 0,95 cent.
Nadeel van deze mitts is dat ze nogal last hebben van snel loszittende dreadlocks. Ze blijven soms ergens achter hangen en ze verliezen veel vezels.


And the winner is:

De Meguiar washmitt :heart_eyes:

Gewoon een stevige en kwalitatief goede mitt voor relatief weinig geld.
 
Zo na enige tijd zoeken hoe ik mijn stem kon plaatsen in de poll... (beetje onduidelijk.. gewoon domweg klikken op de link is voldoende!)

Heb ik op de Bone gestemd omdat ik deze het vaakst en dus het liefst gebruik op de lak!
 
Ik heb de washmitt van Meguiars en de Wookie.
De Wookie neemt heel veel water op, neemt het vuil goed op maar is erg groot en zoals eerder gezegd hier is na 4 keer soppen je emmer leeg.
Maar het grootste nadeel vind ik het 'onderhoud' dat je er aan hebt, uitkammen van de haren, als hij nieuw is veel zooi erin zoals zaadjes e.d. en dat het lang duurt voordat hij droog is na het poetsen.
Ik gebruik hem niet vaak en alleen maar als het weer goed is zodat hij buiten kan hangen om te drogen.
De washmitt van Meguiars ben ik zeer tevreden over, wast gewoon erg goed en maakt geen krassen en is ook nog eens makkelijk te wassen en te drogen.
De Wookie is meer een hebbedingetje die ik bijna nooit gebruik maar wel erg mooi staat tussen je spullen :p
 
Hoi

De Carrand vind ik een lekkere spons om mee te werken, al is 'ie wel wat groot (the bone ligt b.v. beter in de hand vanwege de ergonomische vormgeving maar ook die is niet voor kleine handen vervaardigd - behalve als je 'm inknijpt dan misschien). Lekker zacht zoals microvezel betaamt, maar waar ik 'm vooral voor genomen heb is het insectennetje, da's toch wel makkelijk als je wat meer bite nodig hebt bij het wassen. Al ben ik er inmiddels niet meer zo zeker van of dat nu de meest ideale manier van autowassen/insectenverwijderen is...:confused:
Ook prettig is het vakje waar je vingers in passen zodat de spons wat meer houvast heeft.

Toch spreekt me de Wookie het meeste aan vanwege het natuurlijke denk ik (oog wil ook wat, schitterende wol en kleuren), en de kwaliteit van verwerking van de haren (al moet ik duurzaamheid nog afwachten na slechts 1x gebruik). Duurde wel een week voordat 'ie droog was, vooral binnenin dan. Mag de pret niet drukken; werkt heerlijk zacht bij wassen, alleen wel gewichtig vanwege de wateropname. Toch voorlopig favoriet. Spons erbij is weer handig voor b.v. portierhendels e.d.

Groeten, Cid