• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

Hier even een foto van 1 vd koplampen die vd week is gedaan. Let op: de beste man is MONTEUR geen detailer. In het echt als je goed kijkt zie je nog lichte schuurplekjes. Wij zouden dit anders doen. Maar ik zal maar niet de prijs noemen die hij rekent, daar kan niemand van ons het voor doen.

Maar dit blijft echt jaren goed voor de apk. Ook bij geen onderhoud (wassen waxen etc) vd auto.

IMG_1562.JPG
 
Nog wat filmpjes geschoten van het machinaal wetsanden en polijsten.
Het is geen Steven Spielberg kwaliteit, maar het doel is duidelijk lijkt me zo.

Als eerste Rupes X-Cut 1500

Foto van het resultaat
20170903_095654.jpg


Gevolgd door Rupes X-Cut 2000

Foto van het resultaat
20170903_100151.jpg


En daarna Rupes X-Cut 3000

Foto van het resultaat
20170903_103314.jpg


En de koplampen gepolijst.


Naderhand zijn de koplampen behandeld met een speciale koplampen coating (merk laat ik achterwege).

Let op. De filmpjes zijn slechts een momentopname. In werkelijkheid duurt het schuren, polijsten enz. veel langer.
 
@nicknameless: bedankt voor het delen, foto's zijn erg mooi. Op welke snelheden heb je gepolijst met de X-cut schijfjes? De X-cut schuurschijfjes gebruikte je die droog?
 
@Ozy,ik heb de X-cut schijfjes op de de laagste stand gebruikt met de Bigfoot Mini. Daarnaast gebruik ik de Dodo Juice Born Slippy Clay Lube om machinaal te schuren.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Bedankt! Ok, dan ga ik dat na-apen met de Flex 7-12-80 :cool:
@ Waxaddict ik zie dat je voor het polijsten overgegaan bent op de Proxxon, is dat omdat je met roterend beter kon polijsten ofzo? Ik dacht zelf gewoon door te gaan met de kleine Flex (3,5 inch padjes)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de mothers kit.
Daar zit 800 1500 en 3000 in.
Deze kit is voor op de boormachine.
Hoe snel moet de boormachine draaien?
Omdat de koplamp niet vlak is kan ik de boormachine niet in een rechte lijn bewegen.
 
@jelle, langzaam beginnen en gevoel opbouwen
Is afhankelijk van polijstcombi en de kunststof van de lamp
Sommige van die lagen geven wat weerstand om af te schuren

Naar mate je meer ervaring hebt kan je iets sneller gaan
Beter wat te langzaam en goed dan snel en uitschieten
 
Snelheid als op het filmpje is prima
opletten voor warmte als je te lang op een plek blijft
en bij schuren voldoende vochtig houden (afvoer van materiaal)
 
Het is stukken beter.
Ik ben n nog niet helemaal tevreden omdat de unit nog niet helemaal strak is
 
Goeienavond medepoetsers.

Ik heb de vraag gekregen om een Alfa aan te pakken. Onder andere de koplampen zijn dof. Volgens de eigenaar zit dit echter aan de binnenkant. Mijn vraag aan jullie is, bestaat zoiets? Zo ja, valt dit weer te herstellen? Ik heb er een foto van gekregen:
20200503_210452.jpg
 
@DutchS40 ,

Het zou ook aanslag aan de binnenkant van de koplampen kunnen zijn. Je zou de koplampen kunnen demonteren, alles eraf halen en via de binnenkant proberen de lens schoon te maken of met een klein padje op een stokje o.i.d., beetje fijne polijstpasta de boel aan de binnenkant doen.

Een iets meer rigoureuze maatregel is er ook. Er zijn tal van video's op YouTube te vinden met een how-to koplampen demonteren, open maken en weer sluiten, maar dat is een best werkje.

Koplampen demonteren, in de oven stoppen, schoon maken, polijsten, afkitten en weer monteren.
 
Met het risico dat ze daarna niet waterdicht zijn.. Als experiment met mijn je eigen auto leuk om te doen, maar zonder ervaring en voor een ander zou ik dat mooi laten voor wat het is.
 
Om het nog even over het beschermen van je koplampen te hebben; 2k clear coat breekt de lichtbundel wanneer het niet in gelijkmatige diktes aangebracht wordt. De gyeon oplossing houd ook niet meer dan 2 jaar stand. Wat denken jullie hiervan: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/h...wYM-kSunSt-mjNQ4sLIF-738X4aAl4wEALw_wcB#68511

Wanneer het weer lelijk begint te worden trek je de folie eraf en plak je er een nieuwe op.

Dit heb ik niet zelf bedacht maar van dit filmpje:

De folie die hij gebruikt is niet te verkrijgen maar heb dus wat soortgelijks gezocht.
Ben benieuwd naar jullie mening!
 
Voor mijn eigen auto zou ik gaan voor iets dat ongeveer een jaar stand houdt. Koplampen en achterlichten zijn altijd megagevoelig voor krassen dus ik zou het in die tijd toch weer een keer willen polijsten. PPF kan natuurlijk ook, maar dat is niet altijd even mooi.
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean