• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Dibbuz Carwash & Wax

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.495
198
44
Een HowTo hoe ik een auto zou wassen & waxen.

Ik ga hierbij vanuit dat er in ieder geval een waterslang aanwezig is. Heb je die niet of mag je
in je gemeente niet op straat wassen maak dan gebruik van een wasbox. Maak géén van
de wasborstel die daar hangt, voor hetzelfde geld heeft de vorige z'n velgen ermee gedaan!

Daar gaat ie dan:

Men neme een vieze auto:
IMG_0091640x480.jpg

IMG_0093640x480.jpg


Ik gebruik zelf een Waterontharder i.v.m. de hardheid van het water hier:
ontharder.jpg


Ik begin altijd bij de velgen.
IMG_0097640x480.jpg

Even voorspoelen en dan de binnenrand inspuiten met een velgenreiniger, ik gebruikte de Wheelbrightner van Meguiar's 1:4 verdund
Vervolgens met een spaakborstel de binnenrand bewerken, hier de Meguiar's Spokesbrush
IMG_0098640x480.jpg

Of de EZ-Brush, deze heeft mijn voorkeur omdat deze minder spettert en de binnendraad roest niet:
IMG_0055640x480.jpg


Binnenrand afspoelen en dan de voorkant insprayen:
IMG_0099640x480.jpg

IMG_0100640x480.jpg

Ik gebruik een kwast van de plaatselike bouwmarkt voor de bouten en hoekjes:
IMG_0096640x480.jpg

Afspoelen en voila een schone velg:
IMG_0101640x480.jpg


Ik heb op deze auto Snowfoam gebruikt vanwege het vele zand, je wilt niet met je washmitt daaroverheen.
Ook direct met hogedruk afspuiten is niet aan te raden omdat je dan het zand tegen de lak aanspuit met mogelijke krasjes
als gevolg.
Ik gebruik een flesje snowfoam als maat: 250ml op een volle fles:
IMG_0061640x480.jpg


Vervolgens auto infoamen:
IMG_0105640x480.jpg

IMG_0107640x480.jpg

IMG_0108640x480.jpg

Na een paar minuten wachten:
IMG_0109640x480.jpg


Daarna afspuiten met hogedruk, niet te dicht op te lak (minimaal 20cm) en de wielkasten ook gelijk meenemen:
IMG_0110640x480.jpg

IMG_0111640x480.jpg


En een hoop vuil is veilig eraf:
IMG_0113640x480.jpg

IMG_0114640x480.jpg


De wasopstelling, op de linkeremmer ligt een Miracle Dryer als droogdoek, Meguiar's Ultimate Washmitt's op de rechteremmer,
de linker handschoen is bijna nieuw en de rechter is 2 jaar oud en héél vaak gebruikt. Waarom een handschoen i.p.v. een spons?
Omdat een spons niet het vuil goed op kan nemen zodat het vuil tussen de spons en de lak gaat zitten waardoor je krasjes in de lak
kan veroorzaken. Ook kan je een spons niet wassen waardoor deze steeds vuiler zal worden.

Als shampoo gebruik ik Meguiar's Shampoo plus (30ml op 4 liter water, vandaar dat handige dopje)
IMG_0070640x480.jpg


Het 2-emmersysteem: in de ene emmer (warm)water met sop, de andere emmer alleen water. Er zijn ook emmers met een
rooster onderin (GrittGuard) deze houden het vuil onderin zodat het niet opnieuw in de washmitt kan komen. Helaas zijn dat zwarte
emmers zodat het nut van 2 emmer niet valt te zien vandaar deze 2 doorzichtige emmers.Dit is het meest makkelijke en meest
effectieve manier om swirls te voorkomen!


Aan het begin, links met sop rechts alleen water.
IMG_0115640x480.jpg


Je haalt de 1e keer sop en gaat lekker de auto insoppen, als je auto goed in de wax houdt hoef je hierbij echt niet hard te boenen.
IMG_0117640x480.jpg

Na bv. de linkerkant van de helft van het dak draai je de handschoen om en doe je de andere kwart van het dak.
Daarna éérst uitspeolen in de emmer met alleen water, gebruik je handen om het vuil uit de washmitt te halen.
uitwringen buiten de emmer en weer nieuw sop halen.

De 2 emmers na een halve auto:
IMG_0119640x480.jpg


Na de hele auto:
IMG_0120640x480.jpg


Je moet er toch niet aan denken dat je met de rechter emmer je hele auto staat te doen :wtf:

Vervolgens de auto goed afspoelen met een normale sproeikop. ( Dit is mijn eigen wagen omdat daar het effect van de droogdoek
beter op te zien is)
Na het spoelen:
IMG_0073640x480.jpg

Trek de doek als geheel eroverheen:
IMG_0075640x480.jpg

Daarna:
IMG_0076640x480.jpg

Vervolgens dubbelvouwen en droogwrijven, regelmatig van kan wisselen:
IMG_0078640x480.jpg


Het voordeel van een droogdoek boven een zeem is dat je een zeem strak over de lak moet trekken, mocht daar nog een zandkorrel o.i.d.
liggen dan trek je er zo een kras in, in een droogdoek wordt de zandkorrel opgenomen in de doek waardoor de kans op krasjes
een stuk kleiner is. Ook hoef je een droogdoek niet uit te wringen waardoor je veel tijd kan besparen. De droogdoek kan ook
in de wasmachine zodat deze lekker schoon blijft.

Daarna in de wax zetten. Er wordt altijd gezegd, niet in de zon. Nu gaat het niet om de zon maar om de temp. van de lak. In een ochtend-
of avondzonnetje wordt de lak niet echt warm en kan je gewoon met een gerust hard waxen.
Ik gebruikte eerst vloeibare waxen maar sinds ik de Meguiar's M16 paste wax gebruikt heb ben ik helemaal gek van pasta waxen.
Het brengt heel makkelijk egaal aan. De betere waxen van o.a. Meguiar's moet je zo dun mogelijk moet aanbrengen. Dik aanbrengen
maakt het alleen maar lastig met uitpoetsen en wat je eraf veegt zit niet op je lak.

Ik heb gebruikk gemaakt van de Meguiar's NXY 2.0 paste wax omdat deze lang houdt en zeer makkelijk aanbrengt.
IMG_0079640x480.jpg

IMG_0080640x480.jpg

Even een 1e lik door de pot:
IMG_0081640x480.jpg

Als je 2 of 3 keer een lik gehaald hebt is deppen daarna al voldoende.
Heel dun aanbrengen in draaiende bewegingen:
IMG_0082640x480.jpg

Reflectie van de lak in de wax, je ziet bijna niet dat ie in de wax staat:
IMG_0083640x480.jpg


Als je de hele auto in de wax gezet hebt kan je hem vooraan beginnen met uitpoetsen. Gebruik wel een goeie microvezeldoek.
Ga niet een dure wax kopen en vervolgens met een oud t-shirt uitpoetsen want dan had je het net zo goed kunnen laten.

De ruiten heb ik gedaan met Meguair's GlassCleaner detailerlijn i.c.m. een Meg's Even Coat applicator en een Meg's Glass towel (helaas
hebben ze die uit het assortiment gehaald :? maar een gewone microvezeldoek zal ook goed werken.)
Eerst een beetje op de ECA spuiten, raam behandelen daarna nawrijven met doek. Gevolg: streeploos resultaat.

Velgen zijn gewaxed met een speciale velgenwax zodat remstof minder makkelijk zal hechten. Gebruik wel een aparte doek (de oude zeem)
om je velgen te drogen en aparte pad & uitpoetsdoek voor je velgen zodat er geen remstof op je lak kan komen.

Bandjes even behandelen met een bandengel of Meg's All Season Dressing om het af te maken.
IMG_0126640x480.jpg


En de auto is weer spik en span:
IMG_0128640x480.jpg

IMG_0129640x480.jpg


En de Leon:
IMG_0132640x480.jpg

IMG_0137640x480.jpg


Dit is een HowTo zoals ik het doe, andere methoden kunnen ook prima werken. Een hogedrukspuit is geen must maar wel
erg handig.

Heb je ook nog ideeen en tips post ze hier en help anderen ermee.
 
Laatst bewerkt:
Top :)^
Zou niet weten wat ik moest toevoegen,
Misschien dat als je dan toch in de zon wast ,de auto nat te houden. Of heb ik hier over gelezen?
 
Mijn handige collega hielt de auto goed nat, het is hier helaas niet anders vanaf 2 uur staat hier de zon gewoon vol te schijnen.
Ik heb hier dan ook geen plek om de auto in de schaduw meer te zetten. Uiteraard heeft de schaduw wel de voorkeur.
Heb je die keuze niet doe dan paneel voor paneel (wassen en drogen). Hier komt ook de ontkalker van pas omdat er dan weinig aan de hand is mochten de druppels toch nog opdrogen.
 
Misschien een extra aanvoeging voor mensen zonder water ontharder.

Als je je auto laat uitlekken na het wassen en daarna droogt kunnen er witten plekken op de auto blijven zitten. Dit is kalk en verschilldende soorten zout.
Deze zijn te verwijderen met een eca pad en quick detailer (of een vergelijkbaar product) en offcourse product resten verwijderen met een microfiber.
 
Als je daar veel last van hebt kan je beter naar een wasbox of een ontharder kopen want er blijft water uit kiertjes lopen ]-0
 
Doorzichtige emmers zijn erg handig zie je het vuil beter. Mooie uitleg wil binnenkort ook aan de onthander
 
Hoe doe je dat met waxen dan?

Staat je collega er dan met de parasol bij???
Waxen mag toch ook niet in de zon?

Zie al weer wat leuk/handige dingen voor mijn groepsaankoop :)

Welke borstel is dit?? Is dat de "Meguiars Versa Angle Tyre Brush"
IMG_0100640x480.jpg
 
nette how to, waar heb je de doorzichtige emmers vandaan?
ik heb laatst een witte emmer gekregendas ook wel fijn ,maar doorzichtig is BETER
 
Bedankt voor de how-to Dennis.
Voor velen al gesneden koek maar voor de nieuwkomers erg wenselijk.

Joost
 
Helaas ook fout, het is de Versa Angle Wheel Face Brush :-" Ziet er hetzelfde uit maar dan vele malen zachter.
 
Die emmers kwamen bij de Hoogvliet vandaan Appie heeft ze ook eens een keer gehad.
Ik gebruik zelf 1 doorzichtige emmer voor de sop en een emmer+gritt-guard als uitspoel emmer.

Over het waxen in de zon is nogal wat verwarring.
Het gaat niet om die zon maar om de temp van de lak. Als je je hand er gewoon op kan houden kan je hem ook gewoon waxen. Geen probleem maar omdat dat lastig uit te leggen is hebben ze erop gezet dat je niet in de zon mag waxen zodat het nooit verkeerd kan gaan.
 
Ik geloof dat Ikea die emmers ook heeft, tenminste, dat hoorde ik Tim een keertje zeggen toen ie dat groene Opeltje van Adrie aan het wassen was... :d

Patrick