• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

Ik heb vandaag toevallig de Prius van mijn vriendin gepolijst.
gisteren behandeld met oa TAR ,Iron ,Trf en gewassen/geclayed enz
vandaag gewassen en gepolijst
morgen wassen en waxen.
Ook vandaag een start gemaakt met de koplampen maar ben nog niet helemaal tevreden en heb vandaag geen zin meer.
tot nu toe gedaan
Gepolijst met S3 met pxe Rotary
Geschuurd met P5000 en p3000 en toen weer p5000 met pxe 80 excentrisch 3mm
(beetje proberen wat resultaat had en fijn werkte enz)
gepolijst met S3 met pxe Rotary
gepolijst met pxe excentrisch 12mm en Rupes gele pad/geel polijstmiddel.
 
Om het nog even over het beschermen van je koplampen te hebben; 2k clear coat breekt de lichtbundel wanneer het niet in gelijkmatige diktes aangebracht wordt. De gyeon oplossing houd ook niet meer dan 2 jaar stand. Wat denken jullie hiervan: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/h...wYM-kSunSt-mjNQ4sLIF-738X4aAl4wEALw_wcB#68511

Wanneer het weer lelijk begint te worden trek je de folie eraf en plak je er een nieuwe op.

Dit heb ik niet zelf bedacht maar van dit filmpje:

De folie die hij gebruikt is niet te verkrijgen maar heb dus wat soortgelijks gezocht.
Ben benieuwd naar jullie mening!

Ik heb zelf totaal geen ervaring met folie aanbrengen, maar onze overbuurman heeft een bedrijf waar ze auto's wrappen en ramen tinten. Wat ik van hem begrijp is dat het nog zo makkelijk niet is om aan te brengen en indien niet goed aangebracht laat het vrij snel los rond hoekjes en naden waar vervolgens vuil onder de rand gaat zitten.

Elke twee jaar even met een licht polijstmiddel eroverheen en Gyeon Trim erover is toch niet zoveel werk? Hoogstens onhandig dat het een nachtje droog moet zijn.

In theorie lijkt het me een mooie oplossing, maar in de praktijk denk ik dat Trim een gebruiksvriendelijker is.
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean en Jansen
Ik ben ook voorstander van ppf, vooral omdat het ook steenslag veel beter kan pareren. Het punt is alleen dat een velletje goede ppf lastig verkrijgbaarbaar is voor een schappelijke prijs, vaak is het in grote voorraad kopen.

Natuurlijk geeft die autowrapper aan dat het lastig is, dat zegt een stukadoor ook over zijn vak. Beiden hebben ze gelijk in mijn ogen want een hele auto bedekken met zijn randen, vouwen en kieren is andere koek. Net als een lange muur strak krijgen in je huis. Dergelijke meningen kunnen echter ook een stukje beroepsdeformatie zijn.

Een koplamp een folie laagje geven durf ik echt wel aan, net als een klein muurtje voorzien van stucwerk.

Wat ik mij echter nog steeds afvraag is de standtijd van het polijsten opzich. Ik heb de afgelopen weken zoveel gelezen hierover en de meningen lopen nogal uiteen. De één zegt dat het na een jaar onbeschermd alweer dof was, de ander na twee, ik heb ook drie jaar gelezen. Nu zie ik hier weer dat de Trim ook geen twee jaar houdt, maar als het goed is wel beschermt gedurende die tijd. 2k lak heeft veel voorstanders, maar ja ook dat kan weer dingen verprutsen....er is zoveel over te zeggen en overal zit wel weer waarheid in/ervaring achter.

Dan concludeer ik: er is geen permanente oplossing bij die krengen en je zult er weer een keer werk aan hebben: coating opnieuw aanbrengen, folie een keer vernieuwen (want een rand laat los of een voorwerp ging er toch doorheen) of de boel weer een keertje opnieuw schuren en polijsten. Na hoeveel tijd? Daar heb ik geen eenduidig antwoord over kunnen vinden.

Mijn mening: pak een doffe lamp aan, bescherm hem hoe je wilt (of niet) en geniet van het glanzende resultaat. Onderhouden moet je toch, zo ben je er immers ook aan begonnen en herstellen kun je het gelukkig nog vaak.
 
Heb je ook wel een punt! Ik heb een setje gekregen om zelf mijn ramen te tinten, dus ga het zien binnenkort.

Ik heb een half jaar geleden de koplampen van een auto gepolijst zonder te beschermen (een Clio 2) en die zijn alweer een tijdje net zo dof als dat ze waren. Dus een vorm van bescherming is zeker nodig!

Verder ben ik verre van de beste spuiter, maar zelfs ik zie dat de manier waarop die gast in het filmpje spuit echt verschrikkelijk is, geen wonder dat dat geen mooi laagje wordt..
 
Na bijvoorbeeld 4 staps wetsanden (1000-1500-2000-3000) en 2 staps polijsten zouden koplampen weer helder moeten zijn.

Daarna 2 laagjes GYEON Trim
 
Laatst bewerkt:
@nicknameless

20201111_120029.jpg 20201111_130120.jpg 20201111_130124.jpg 20201111_133306.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik ga mijn koplampen proberen te doen zelf met behulp van de tips in dit topic. Alleen ga ik het wetsanden met de hand doen.

Is er veel verschil met de hand of valt dat wel mee?

Toch ben ik een beetje bang dat ik het verkeerd ga doen haha, maar het is gewoon nodig want ze zijn steeds verder aan het verweren.

Heb p1000,1500,2000&3000 besteld. Born slippy als lube voor wetsanden. En dan polijsten met de monello raffini,mezzo of die ander. En dan de Trim erop.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Zolang je een mooi schuurbeeld maakt, is het handmatig prima te doen. Probeer wel iets van een applicator te gebruiken zodat je de druk van je vingers mooi verdeeld over het oppervlak. Ik gebruikte bijv. zo'n spons die vrij hard is wanneer droog. Heeft iets demping en flexibiliteit, maar verdeeld de druk goed. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Als je van links naar rechts gaat of andersom maakt allemaal niet zoveel uit hoor, leg hier niet teveel de nadruk op.
Het belangrijkste is dat je niet teveel druk uitoefent en overal een gelijk geschuurd vlak krijgt (blijf bv. niet langere tijd op 1 zelfde plek schuren).

Het beste/snelste is dit machinaal, ook qua afbouwen schuurkrasjes ga je hier het mooiste resultaat bij behalen. Maar met de hand is dit zeker ook te doen hoor.
Begin niet te grof, kijk met welke korrel je al voldoende weghaalt, het zou zonde zijn om te starten met P1000 en dan 3-4x met een fijnere korrel erover te gaan als je met 1 korrel misschien al toekomt... Hier komt dan nog bij kijken dat je risico op zichtbare schuurkrassen vele malen groter is dan wanneer ja met een fijnere korrel bent gestart.
 
  • Leuk
Reactions: Fireworkfanatic
Precies wat hier boven staat! Belangrijk vind ik zelf ook: om de koplamp heen de lak goed afplakken en tijdens het wetsanden niet haasten, gewoon rustig en egaal werken. Ik ben het erg eens met Quantoxx over "haaks op vorige gradatie" geeft een veel mooier schuurbeeld dus ook eindresultaat.. Ik zou 1 koplamp helemaal doen en kijken hoe je het vindt en dan pas aan de 2e beginnen. Even heel dom: blijf wel WETsanden, houd het schuurpapier en de koplamp gewoon goed nat. Ik knip zelf meerdere stroken op de maat van de schuurpad, gooi ze in de emmer met water, tijdens het wetsanden wissel ik nog weleens van strookje, heb meestal 3 van 1000, 3 van 15000 enz enz. en grote maat sprayer met water erbij. Veel succes.
 
Zodat mensen die in de toekomst met dezelfde vraag zitten ook het antwoord hier kunnen vinden:

Volgens Carclean passen de Rupes 75mm schuur schijven op de 74mm backingplate van Flexipads.

Mooi, bedankt @GiuliettaQV dat was exact de vraag die ik had!
Dan kan ik deze plate en schijven kopen om de koplampen van mijn Giulietta QV ;) aan te pakken.

Lagere gritwaarde dan 1500, kan dat niet op de DAP of zijn schijfjes wel elders verkrijgbaar?
Vraag 2: op welke snelheid kun je de DAP900 v2 (die heb ik) beste instellen voor het wet sanden? Hoog zoals bij polijsten (stand 5-6), of juist laag (stand 1-3)?

Grazie!
 
Ik kwam vandaag dit filmpje, lijkt het alternatief na het schuren voor het polijsten.

Iemand ervaring mee?
Een UV coating zoals TRIM lijkt me nog steeds noodzakelijk.
 
Ja ik ook @Quantoxx
Echter als ik Google kom ik NL poets bedrijven tegen die dit aanbieden als polymeer behandeling.

Ik ben gewoon benieuwd of er forum leden zijn die hier ervaring mee hebben. En zo ja is dit positief?
 
Nog wat filmpjes geschoten van het machinaal wetsanden en polijsten.
Het is geen Steven Spielberg kwaliteit, maar het doel is duidelijk lijkt me zo.

Als eerste Rupes X-Cut 1500

Foto van het resultaat
Bekijk bijlage 99929

Gevolgd door Rupes X-Cut 2000

Foto van het resultaat
Bekijk bijlage 99930

En daarna Rupes X-Cut 3000

Foto van het resultaat
Bekijk bijlage 99931

En de koplampen gepolijst.


Naderhand zijn de koplampen behandeld met een speciale koplampen coating (merk laat ik achterwege).

Let op. De filmpjes zijn slechts een momentopname. In werkelijkheid duurt het schuren, polijsten enz. veel langer.
Vandaag ook mijn linker koplamp aangepakt, deze had een matte was en flinke krassen.
Maar ook na een half uur 1500 wetsanden op de DAP kreeg ik die niet zo moii egaal compleet mat als in het filmpje. Toen nog maar even met 1000 handmatig gedaan, toen lukte het wel (nou ja, bijna)

Wat is het geheim?
Meer verse schuurpads gebruiken? I heb er drie gebruikt, stand 4-5 en ook best wat druk gezet. En heb ook steeds de lamp en pads nat gehouden
 
Ik begin vaak met 1000, maar vaak blijk ik over te (moeten) gaan richting de 800, daarna 1000, 1500, 2000 en 3000.

Handmatig en vooral je tijd nemen.