• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volledig exterieur stappenplan handmatig (met video's) ***20-11-18 Update geplaatst***

Kan ik trouwens zonder hogedruk aan de slag? Die van mij net getest en hij lekt langs alle kanten.

Kan ik bv. deze gebruiken met een gewone foam? https://www.carclean.com/nl/blue-venus-hand-foamer-2000ml.html
En de wagen afspoelen met de tuinslang i.p.v. met de hogedruk?

Trouwens nog wel een extra vraagje, hoe krijg ik die uitlaat weer blinkend? Wat is de beste manier om die te poetsen?
 
Laatst bewerkt:
Bestelling geplaatst!

Art. Nr. Artikelomschrijving Merk Aantal Prijs Totaal
GYBAT04 Q²M Bathe - 400ml Gyeon 1 € 14,99 € 14,99
MSAP0103 Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm Monello 1 € 20,99 € 20,99
102386 Vetro Bianco - cleaning towel - 45x45cm Monello 1 € 8,99 € 8,99
06624 ReVision Glass & Surface Cleaner - 710ml Mothers Wax 1 € 6,99 € 6,99
X3080 Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack Meguiars 1 € 9,99 € 9,99
DJPH250 Purple Haze soft wax - 250ml Dodo Juice 1 € 42,99 € 42,99
MPV0103 Peluche Verde Trio - 45x45cm Monello 1 € 12,99 € 12,99
GYPRP05 Q²M Prep - 500ml Gyeon 1 € 13,99 € 13,99
GYTRIM30 Q² Trim - 30ml kit Gyeon 1 € 39,99 € 39,99
MNF0105 Non-Ferro - Met verbeterde sprayer - 500ml Monello 1 € 11,99 € 11,99
MWM0101 Wash Mitt Monello 1 € 12,99 € 12,99
GYSILK90 Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm Gyeon 1 € 21,49 € 21,49
MM-21 Incredimitt Grey Wash Mitt Microfiber Madness 1 € 19,99 € 19,99
102640 Disco Rosso Foam Applicator Monello 2 € 3,79 € 7,58
WTV.1184 Blue Venus Hand Foamer - 2000ml Kwazar 1 € 24,99 € 24,99
MMF0110 Artico Magico Snow Foam - 1000ml Monello 1 € 10,99 € 10,99
GYTIR04 Q² Tire - 400ml Gyeon 1 € 18,99 € 18,99
BMOT03 LeatherTech Care Kit Mothers Wax
Leerreiniger
102439 1 x LeatherTech Foaming Wash Cleaner - 240ml Mothers Wax 1 € 9,99 € 9,99
Leerconditioner
06310 1 x LeatherTech Moisture Infusion Gel Cream - 200gr Mothers Wax 1 € 16,99 € 16,99
Borstel voor leerreiniger
85-590 1 x Interieur borstel - Paardenhaar Carclean.com 1 € 11,99 € 11,99
Microvezeldoeken
MPN0103 1 x Piccolo Nero Trio - 35x35cm Monello 1 € 8,99 € 8,99
18324 Speed - Interior Detailer - 710ml Mothers Wax 1 € 9,99 € 9,99
Subtotaal € 358,87
 
Uit het topic van @Dibbuz viel mij op:
Nu de lak helemaal schoon is en open staat is het tijd om de oliën die verloren zijn gegaan aan te vullen en een showcar glans te creëren.

Dat zou betekenen dat je vaak een glaze zou moeten gebruiken om de oliën weer toe te voegen, die je verwijderd hebt. Was me eigenlijk niet eerder zo opgevallen. En volgens mij wordt het ook vaak overgeslagen.
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
@Marcel1973 - Zo werd er ook vaak gesproken over de poriën van een lak, maar dat schijnt ook weer niet te kloppen. :) (Een lak heeft geen poriën, zo vertelde het forum mij)

Haha, zo blijf ik dat soort dingen verstrooid in mijn hoofd hebben. ;)
 
Een lak heeft geen poriën, zo vertelde het forum mij)

Wedje leggen? o_O

uneven-microscopic-surface.jpg

Uneven microscopic surface

Although a surface might feel perfectly smooth, it will in fact be very uneven. If viewed under a microscope, it will shows hills and valleys. These hills and valleys are from very different sizes. They can be bigger then a grain of sand, or even the size of a molecule. The uneven surface gives dirt the chance to get stuck in these hills and valleys. A grain of sand, a dust particle, a water molecule, they can all get caught in the microscopic unevenness of the surface. When these particles get stuck, they themselves can become a barrière that other particles can get caught in.

polished-cars-stay-cleaner.jpg

Polished surface

Polishing a surface will help to minimize the level of unevenness of the surface. It will still not look perfectly flat, but the hills and valleys will be much smaller, leaving much less chance of particles to get caught in the microscopic unevenness. The particles can still lie on top of the surface, but they will be much easier to remove. In some cases a simple rinse can be enough to flush off most of these particles. A weekly wash will be ideal to keep the paint free of contaminants for a while. Note that it is not possible to keep the surface 100% contaminant free
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz en Dany
Wikipedia poriën:
Een porie in meer algemene zin is een buisvormige opening naar een oppervlak. Poriën komen voor bij diverse planten en dieren, maar ook in bijvoorbeeld gesteenten en mineralen.


De afbeelding hierboven van @nicknameless gaat m.i. over oneffenheden. Met hetgeen daar gesteld ben ik het volledig eens. Immers het gaat over gespoten delen, da's nooit honderd procent vlak. Maar het heeft niets met poriën te maken m.i.

Nut van glaze vs wax:
Bij oneffenheden vult de glaze deze oneffenheden op. Een wax doet m.i. hetzelfde.
Als er al poriën zouden zijn, voedt een glaze deze door de aanwezige olien. Een wax bevat veelal ook olien, dus geen meerwaarde.

Zo bezien heeft een glaze niet veel meerwaarde dus??
Overigens volstrekt eens dat het lichte krasjes goed opvult en glans ten goede komt. Ik ben dan ook niet tegen glaze, maar gewoon benieuwd.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Als je goed naar de foto kijkt, zie je toch echt poriën.

20180801_103131.jpg


Maar goed, dan ga je zo diep in op de materie, voor ons (hobby) detailers totaal niet interessant. Het gaat maar om 1 ding: de lak zo glanzend mogelijk krijgen :cool:

Overigens vind ik het erg leuk om me in dit soort materie te verdiepen, het 'waarom' begrijpen, de technieken enz.
 
@Marcel1973 - Jup, dat is de theorie die ik nu merendeels in mijn hoofd heb. :) Maar het verhaal over poriën was in het begin van mijn detail-tijd dé theorie.

Gek genoeg werd het "poriën-verhaal" mij ook nog eens "bevestigd" door een spuiter. Die vertelde mij dat wanneer een lak dof is geworden of op een andere manier is aangetast, dat de poriën van de lak ook meer open staan. Middels een glaze of vergelijkbaar product kon je de poriën weer vullen c.q. voeden waardoor je oppervlak weer vlakker werd.
Middels polijsten verwijder je uiteraard een laag lak en leg je een laag bloot waarbij de poriën nog niet verwijd zijn en voeding nog weinig zin heeft.
Een wax bevat oliën, maar veelal de oliën zoals carnauba zullen het vullende effect geven. Een glaze bevat dus net wat andere oliën en/of de manier waarop deze zijn verwerkt verschilt.


Dit klonk toen wel erg overtuigend. Zeker omdat hij nog wat andere voorbeelden had die ik nu niet meer helemaal zeker weet te herinneren. Maar, ik was overtuigd, haha! :p
 
Wauw. Erg leerzaam. Haast een kunst op zich. Mijn handen beginnen te jeuken ;). Ben ik mis als ik zeg dat een PH-neutrale shampoo veilig is voor chroom ( omlijsting ruiten, logo ) en geanodiseerd aluminium ( bagagedrager )?
 
En nog een vraagje : voor zover ik ondertussen heb kunnen lezen kan je een voorwas doen met een foamlans aan een HD-reiniger. De vuile deeltjes worden omhoog gehaald en na het afspoelen heb je dan minder kans om zelf krasjes te maken. Kan ook dit geen kwaad voor bestaande wax, bescherming,... op een splinternieuwe wagen? Eveneens op de verchroomde en geanodiseerde delen? De velgen ( lichtmetaal - gelakt aan de binnenkant, zie foto)? Ik denk eraan om de producten van Monello te gaan gebruiken. Alvast dank voor reactie(s)!

114242
 
@Valere - Voor zover ik weet is een pH-neutrale shampoo veilig voor die materialen.

Een voorwas is inderdaad bedoeld om vuil los te weken. Wanneer je foamed, dan is het ook bedoeld om vuil samen met het aflopende schuim ook al wat af te voeren.
Of de auto nu splinternieuw is of 100 jaar oud, een voorwas is een manier om het risico op defecten te verminderen. Het gebruik van de juiste spullen en materialen, alsmede de juiste methodes, tijdens het wassen is belangrijk aangezien je hier dat risico nóg meer mee beperkt.

De velgen kan je dus ook gewoon behandelen zoals de lak. Mijn voorkeur is om als reiniger een product als Monello - NonFerro te gebruiken. Dit product is een ijzerverwijderaar die dus ijzerdeeltjes (voornamelijk remstof) oplost. Daarbij heeft het product ook een goede reinigende werking en is veilig voor vele materialen. (Eveneens pH-neutraal)


Prewash: Een krachtiger product die veelal niet lief is voor je bestaande bescherming. Deze leng je met water aan in de juiste verhouding en breng je aan middels een sprayfles/drukpomp/foampomp. Veelal gebruikt men dit als er toch nog vervolgstappen zijn, zoals kleien/waxen/polijsten/etc.

Foamen: Een milder product die een stuk liever is voor je bestaande bescherming. Veelal zijn dit soort foamshampoos pH-neutraal. Deze kan je anabrengen middels middels een handfoamer, maar uiteraard krijg je een véél beter resultaat met een HD + foamlans.
 
Mooi stappenplan met product informatie!
Ik ben aan het oriënteren op spullen om zelf de auto te wassen. Ging altijd gewoon door de wasstraat maar die maakt lang niet alles schoon en bescherm producten blijven niet lang zitten.
Mijn vraag op dit moment gaat over pre-wax cleaner/ wax en spraycoatings.
Die spraycoatings doe je na het wassen. Dan hoef je daarna geen wax meer te gebruiken toch? Ik zag dat het vooral handig is voor in de winter. Dan in de zomer dus pre-wax cleaner/ wax-en of kan zo'n spraycoating ook in de zomer?
 
De spraycoatings gebruik je over de waxlaag om die laag extra te boosten of als stand-alone. Dus nooit wax over een spraycoating aanbrengen.
En ja: de spraycoatings kun je in de zomer gebruiken. Let wel op dat het product niet opdroogt op je lak!
 
Welke ''spraycoatings'' bedoel je precies? Hierbij denk ik aan bijv. Cancoat en die breng je zeer zeker niet aan over een waxlaag.

Pre-wax Cleaner / Wax / Spraycoatings zijn allemaal verschillende producten. ;)
 
Ah, op die manier. Ik dacht dus aan coating die je sprayt (spraycoating). ;)

Als je een wetcoat gebruikt zoals de twee genoemde, dan kan je deze inderdaad als stand alone gebruiken, maar zeker ook over een bestaande bescherming.
 
Hi,

heb onwijs veel aan dit stappenplan gehad, op grond hiervan heb ik de volgende stappen gedaan (exterieur):

1. Pre wash/foam met DDJ Apple iFoam (daarna in laten trekken en afspuiten)
2. Velgen ingespoten met Monello non ferro en banden geborsteld met Gyeon tyre cleaner
3. 2 emmers gereed maken (1 emmer met handwarm water en shampoo DDJ BTBM, andere koud) 2x gritguard emmer incl gritguards
4. Velgen afspuiten
5. Geheel wassen met 2 emmer methode (Monello thick mit boven en Meguiars mit lage/viezere delen)
6. Velgen wassen (Valma mit en Monello small + medium wheel woolie)
7. Afspuiten gehele auto
8. Kleien met DDJ Born Slippy en supernatural fine clay
9. Afspuiten en daarna drogen (Monello senza acqua 2x groot 2x klein) let wel; specifiek een aparte senza aqua klein tbv velgen. Ik twijfelde of het nodig was weer te wassen, maar afspuiten (b)leek voldoende na het kleien.
10. Cleaner/glaze; DDJ Lime prime met DDJ blue roo en Monello peluche verde 2x
11. Wax; Het was fris... waxaddict subzero met DDJ fingermitt. Cure tijd was redelijk snel rond de 5minuten bij 3-4 graden Celsius en ‘vochtig weer’ buffing met Monello Senza Bordi
12. Banden insmeren met Gyeon tire express en waxaddict applicator
13. ramen met invisible glass Cleaner/rain repellent en Monello vetro bianco
14. Klaar... tijd voor koffie en de auto bewonderen :cool:

Met hard doorwerken en een auto die 1week daarvoor nog netjes gewassen was iets meer dan vier en een half uur bezig geweest.

Hoor graag tips waar ik mijn schema nog beter kan maken... auto is nog best wel nieuw en durf ‘echt’ (machinaal) polijsten nog niet aan.

Hopelijk helpt deze lijst andere newbies op het forum, ben op dit schema gekomen dankzij alle bestaande Posts en specifiek dit topic, thanks :) !

Groet,
Gilster
 
Laatst bewerkt: